Zásilkový obchod táhne prodej přes internet

14. 10. 2005 10:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zásilkový obchod v České republice roste. Jeho podíl na maloobchodních tržbách je však stále velmi nízký. Pohybuje se kolem 1,4 procenta, zatímco například v Německu je to téměř šest procent. Nahoru jej táhne hlavně prodej přes internet, který meziročně roste o 40 procent. Naopak tradiční zásilkový obchod, katalogový prodej, stoupá jen mírně.
Vyplývá to z údajů, které v Praze prezentovali zástupci Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Tajemník ADMAZ Tomáš Hájek odhadl, že celkový obrat v zásilkovém obchodě pro obyčejné zákazníky (nikoli firemní) činí asi 16 miliard korun. U katalogového prodeje je ale růst velmi malý, řekl ČTK tajemník ADMAZ Tomáš Hájek. Například obrat v roce 2004 byl v této oblasti zásilkového obchodu zhruba devět miliard korun, kdežto o rok dříve to bylo asi o 200 milionů méně.
Proti tomu prodej přes internet v ČR roste asi o 40 procent a stejný růst by měl podle Nikoly Rafaje z APEK pokračovat i příští rok. Řada oblastí je totiž ve srovnání se západní Evropou teprve na začátku. Například internetový prodej luxusního zboží (hodinky, parfémy), vybavení pro automobily (pneumatiky, díly) či kancelářského nábytku se v ČR teprve rozbíhá.
Ve srovnání se západní Evropou či Spojenými státy zásilkový obchod v ČR zaostává. Například v Německu jeho podíl na celkových maloobchodních tržbách představuje téměř šest procent, ve Francii jsou to více než tři procenta, v Británii šest a v USA dokonce téměř sedm procent. Na Slovensku podíl činí 1,1 procenta, před šesti lety to bylo jen 0,2 procenta.
„Motor zásilkového obchodu je internet,“ řekl ČTK Juraj Šebo ze slovenské Asociace zásilkového obchodu (AZO). „Zde má Slovensko zatím rezervy,“ uvedl Šebo. V ČR je internetový prodej podle něj mnohem rozvinutější, což však sebou přináší i to, že je nejspíš možné očekávat pomalejší růst než na Slovensku. Šebo uvedl, že věří, že Slovensko při přepočtu objemu internetového prodeje na jednoho obyvatele brzy může dohnat ČR.
Z údajů AZO vyplývá, že zatímco například na Slovensku na jednoho obyvatele v přepočtu připadá v rámci zásilkového obchodu 28 eur (831 korun), v ČR je to 36 eur (1070 Kč), v Německu 255 eur (asi 7600 Kč) a v Rakousku 148 eur (4400 Kč).
Ještě méně než v ČR či na Slovensku to je v jiných zemích střední a východní Evropy – v Polsku čtyři eura (118 Kč) a v Rusku 2,5 eura (74 Kč). Právě tyto země by ale například společně s Ukrajinou mohly být podle Šeby i Hájka potenciálními trhy pro další rozvoj českých a slovenských firem.
Zásilkový prodej, tedy prodej mimo kamenné obchody, zahrnuje čtyři oblasti: katalogový prodej (v roce 2004 podle odhadů v ČR představoval 37 procent), prodej přes internet (32 procent), osobní prodej (25 procent) a teleshopping (šest procent).

ZÁSILKOVÝ OBCHOD V PŘEPOČTU NA JEDNOHO OBYVATELE
Rusko 2,5 eur
Polsko 4 eur
Maďarsko 15 eur
Slovinsko 16 eur
Slovensko 28 eur
Česká republika 36 eur
Rakousko 148 eur
Německo 255 eur

„HOME SHOPPING“ – PRODEJ MIMO KAMENNÉ OBCHODY
Udaje za 2004
Katalogový prodej 37 %
Internetový prodej 32 %
Přímý prodej 25 %
Teleshopping 6 %

Zdroj: Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) – ČR, Asociace zásilkového obchodu (AZO) – Slovensko

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.