V Praze 17. nejvyšší nájmy obchodů na světě

26. 10. 2005 13:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nájmy obchodů v Praze patří podle průzkumu společnosti Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B) mezi nejvyšší ve střední a východní Evropě. Podnikatelé za metr čtvereční prodejní plochy v nejdražší ulici Na Příkopě platí až 1920 eur ročně, což je stejná částka, jakou stojí pronájem obchodů na vídeňské Kärntnerstraße. Praze tak připadla 17. příčka na žebříčku nejdražších nákupních ulic světa, který s 11 558 eury ročně za metr čtvereční plochy vede Pátá Avenue v New Yorku.
Jan Kotrbáček z české pobočky C&W/H&B řekl, že vysoké nájemné v Praze je výsledkem obrovského zájmu obchodníků o centrum hlavního města. „Mírný růst pražských nájmů posunul naše hlavní město o příčku výš na 17. pozici, kterou sdílí společně se sousední Vídní. Přitom na vídeňské Kärntnerstrasse a Na Příkopech je nájemné až o 60 procent dražší než na Váci utca v Budapešti a dvaapůlkrát dražší než na luxusní nákupní třídě ve Varšavě a Bratislavě,“ uvedl Kotrbáček.
Nejvyšší maloobchodní nájmy v regionu střední a východní Evropy se účtují v Moskvě, kde činí 2808 eur za metr čtvereční ročně. Moskvě na žebříčku nejdražších nákupních ulic patří 11. příčka. Následují Praha (1920 eur, 17. příčka), Sofie (1560 eur, 22. příčka), Budapešť (1200 eur, 30. příčka), Bukurešť (840 eur, 36. pozice) a o 37. místo se dělí Bratislava a Varšava (720 eur).
Podle odborníků se boj o nejlepší obchodní místa přiostřuje v ČR i ve světě, což žene ceny nájmů vzhůru. „Stále roste počet obchodníků, kteří chtějí mít prodejny v nejfrekventovanějších nákupních destinacích, a to tlačí nájemné nahoru. Loni se Na Příkopech pronajímal metr čtvereční za 150 eur měsíčně, letos je to zhruba o sedm procent více,“ poznamenal Kotrbáček.
Letos byly do průzkumu C&W/H&B poprvé zahrnuty Bratislava a Sofie. „Poukazuje to na jejich rostoucí význam na světové mapě důležitých obchodních destinací. Sofie se dokonce hned napoprvé dostala do třicítky nejdražších lokalit. Je to dáno nedostatkem kvalitních obchodních ploch v této zemi a obrovským převisem poptávky nad jejich nabídkou,“ uvedl Martin Skalický z C&W/H&B.
Renomované zahraniční obchodní značky mají stále větší zájem o pronájem obchodů v centru Prahy, ze kterého postupně vytlačují původní obchody nabízející většinou druhořadé zboží. Kvalita nabídky prodejen v centru Prahy díky příchodu těchto světových hráčů na poli obchodu v poslední době výrazně vzrostla.
Dva obchody letos v centru Prahy otevřela například švédská módní společnost H&M, která má prodejny v pasáži Myslbek a přízemí administrativní budovy Forum na rohu Václavského náměstí a Jindřišské ulice. Ve stejné budově otevřela svoji první pobočku v centru Prahy také francouzská parfumerie Sephora. Nedalekou budovu Melantrich si zase pronajal britský obchodní dům Marks&Spencer. V pasáži Rokoko jsou další nové prodejny zaměřené na zdravý životní styl, hlavolamy, dárkové zboží, květiny či značkové sportovní zboží.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.