Dá se říci, že lidé s měsíčními příjmy nad 40 tisíc korun hrubého investují v porovnání s obecnou populací aktivněji. Tato skutečnost kromě patrné existence volných finančních prostředků souvisí také s výší vzdělání, tedy i lepší orientací na poli finančních produktů nabízených na trhu. Stejně jako většina populace rozhodují se rovněž lidé s vyššími příjmy v případě investování finančních prostředků nejčastěji sami, případně s partnerem. Častěji však oproti obecné populaci sahají po službách a doporučení finančních poradců, naopak v menší míře investují na základě doporučení příbuzných či přátel.
Táhne státní podpora
Finanční produkty, které mají určitou státní podporu, jsou využívány až třemi čtvrtinami lidí s vyššími příjmy. Téměř samozřejmostí je pro tuto příjmovou skupinu mít uzavřeno stavební spoření, sjednáno životní pojištění i penzijní připojištění.
Tyto produkty patří mezi oblíbené rovněž mezi obecnou populací, nicméně v případě bohatších domácností je má uzavřen téměř dvojnásobný počet osob.
Mezi další formy investic, které jsou využívány četněji bohatšími domácnostmi, patří dlouhodobé a krátkodobé termínované vklady, investice do podnikání, ale i koupě bytu, domu nebo pozemku. Přestože ve srovnání s obecnou populací je tato skupina domácností aktivnější z hlediska jednotlivých forem investic, lze říci, že i tato kategorie investorů je převážně konzervativní. Rizikovější investice, jako je nákup cenných papírů, využívá pouze malé procento z nich (11 %).
Do budoucna nemovitost
Naprostá většina lidí s hrubým měsíčním příjmem domácnosti vyšším než 40 tisíc korun se domnívá, že investuje své finanční prostředky efektivně. V případě obecné populace je o efektivnosti svého investování přesvědčeno sedm lidí z deseti.
Z hlediska budoucích představ o investování je největší zájem o investice do nemovitostí, ale zájem neklesá ani o dnes už oblíbené a využívané finanční produkty. Lidé s vyššími příjmy projevují výraznější zájem také o doposud méně využívané formy investování, jako je koupě pozemku či podíl v zajištěném fondu.
Autorka pracuje jako key account manažerka agentury Factum Invenio.
Připraveno ve spolupráci s profesním sdružením SIMAR.
Dům jako pojistka v budoucnosti. Češi o nemosvitosti jako investici do budoucna mají čím dál větší zájem. Nově pak objevují (především ti s vyššími příjmy) i možnost nákupu pozemku či investice jako tichý společeníci v podnikání druhých.
fakta
Info o výzkumu
Výzkum realizovala společnost Factum Invenio formou osobního dotazování v květnu 2005.
V případě obecné populace byl výzkum realizován na reprezentativním souboru ČR. Celkem bylo dotázáno 1017 respondentů; v případě vyšší příjmové skupiny obyvatel byla velikost souboru 540 respondentů. U obou výzkumů se jednalo o kvótní metodu výběru.