Umějí Češi investovat?

3. 10. 2005 00:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Dá se říci, že lidé s měsíčními příjmy nad 40 tisíc korun hrubého investují v porovnání s obecnou populací aktivněji. Tato skutečnost kromě patrné existence volných finančních prostředků souvisí také s výší vzdělání, tedy i lepší orientací na poli finančních produktů nabízených na trhu. Stejně jako většina populace rozhodují se rovněž lidé s vyššími příjmy v případě investování finančních prostředků nejčastěji sami, případně s partnerem. Častěji však oproti obecné populaci sahají po službách a doporučení finančních poradců, naopak v menší míře investují na základě doporučení příbuzných či přátel.

Táhne státní podpora
Finanční produkty, které mají určitou státní podporu, jsou využívány až třemi čtvrtinami lidí s vyššími příjmy. Téměř samozřejmostí je pro tuto příjmovou skupinu mít uzavřeno stavební spoření, sjednáno životní pojištění i penzijní připojištění.
Tyto produkty patří mezi oblíbené rovněž mezi obecnou populací, nicméně v případě bohatších domácností je má uzavřen téměř dvojnásobný počet osob.
Mezi další formy investic, které jsou využívány četněji bohatšími domácnostmi, patří dlouhodobé a krátkodobé termínované vklady, investice do podnikání, ale i koupě bytu, domu nebo pozemku. Přestože ve srovnání s obecnou populací je tato skupina domácností aktivnější z hlediska jednotlivých forem investic, lze říci, že i tato kategorie investorů je převážně konzervativní. Rizikovější investice, jako je nákup cenných papírů, využívá pouze malé procento z nich (11 %).

Do budoucna nemovitost
Naprostá většina lidí s hrubým měsíčním příjmem domácnosti vyšším než 40 tisíc korun se domnívá, že investuje své finanční prostředky efektivně. V případě obecné populace je o efektivnosti svého investování přesvědčeno sedm lidí z deseti.
Z hlediska budoucích představ o investování je největší zájem o investice do nemovitostí, ale zájem neklesá ani o dnes už oblíbené a využívané finanční produkty. Lidé s vyššími příjmy projevují výraznější zájem také o doposud méně využívané formy investování, jako je koupě pozemku či podíl v zajištěném fondu.
Autorka pracuje jako key account manažerka agentury Factum Invenio.
Připraveno ve spolupráci s profesním sdružením SIMAR.


17obr_dum2.jpg ()
Dům jako pojistka v budoucnosti. Češi o nemosvitosti jako investici do budoucna mají čím dál větší zájem. Nově pak objevují (především ti s vyššími příjmy) i možnost nákupu pozemku či investice jako tichý společeníci v podnikání druhých.
fakta



Info o výzkumu
Výzkum realizovala společnost Factum Invenio formou osobního dotazování v květnu 2005.
V případě obecné populace byl výzkum realizován na reprezentativním souboru ČR. Celkem bylo dotázáno 1017 respondentů; v případě vyšší příjmové skupiny obyvatel byla velikost souboru 540 respondentů. U obou výzkumů se jednalo o kvótní metodu výběru.


17obr_graf1.jpg ()


17obr_graf2.jpg ()


17obr_graf3.jpg ()


17obr_graf4.jpg ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.