Řecko má právo na fetu

26. 10. 2005 11:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Řecko získalo od nejvyšší soudní instance Evropské unie právo na exkluzivní používání názvu slaného bílého sýru feta. Atény tak vyhrály spor s Dánskem a Německem, které chtěly povolit tento název i pro sýry vyráběné podobnou technologií jinde než v Řecku.
Nejvyšší soudní dvůr Evropské unie rozhodl, že název feta bude vyhrazen pouze pro sýr ze směsi kozího a ovčího mléka z Řecka, protože jej Evropská komise v roce 2002 poctila chráněným označením geografického původu. Proti tomuto rozsudku není odvolání.
Soud se odvolal na názor Evropské komise, podle níž dávají řecké fetě zvláštní aroma a chuť speciální místní plemena ovcí a koz. Uvedl rovněž, že v jiných zemích, kde se feta vyrábí, se často spojuje s Řeckem a jeho kulturou, a toho využívá i marketing těchto produktů.
Rozhodnutí přivítal řecký ministr zemědělství Evangelos Basiakos a řečtí producenti mléčných výrobků. Jako důležitý precedens pro ochranu zeměpisných označení původu jej ocenila i Evropská komise.
Krok soudu však ostře kritizovalo Dánsko. „Toto rozhodnutí jde proti všem zákonům. Je to skandální,“ řekl ředitel bruselského úřadu dánského mlékárenského výboru Hans Bender. Poukázal na to, že soud nectil ani vlastní rozhodnutí z roku 1999, kdy došel k závěru, že feta by neměla být chráněným názvem. Dánsko s Německem na tomto základě požádaly soud, aby anuloval rozhodnutí komise zařadit fetu na seznam zeměpisně chráněných názvů, kam patří například francouzské šampaňské nebo italský parmezán.
„Verdikt představuje důležitý precedens,“ uvítal rozhodnutí mluvčí Evropské komise Michael Mann, podle něhož nález napomůže i při obhajobě evropského systému v mezinárodních sporech.
Česká republika usiluje v EU o ochranu zeměpisného označení původu u piva Budvar, některých alkoholických nápojů a produktů jako hořické trubičky nebo olomoucké tvarůžky. Na unijním seznamu chráněného zeměpisného označení se dosud nachází jen „Budějovické pivo“, „Budějovický měšťanský var“ a „Českobudějovické pivo“, jak si Česko vymohlo v přístupové smlouvě jako jediný stát z nováčků.
„Máme asi stovku žádostí z nových členských zemí, ale žádné rozhodnutí. Vše se ještě posuzuje, procedura ještě pár měsíců potrvá,“ řekl ČTK nejmenovaný zdroj z Evropské komise. Česko se postaralo skoro o třetinu posuzovaných žádostí, od „českého piva“ přes karlovarské oplatky, štamberské uši, olomoucké tvarůžky až po hořické trubičky. Ministr zemědělství Petr Zgarba dnes v Lucemburku jednal, aby se záležitost začala hýbat z místa.
„Jednal jsem s komisařkou (Mariann Fischerovou-Bölovou) na toto téma, protože většina žádostí byla podána už před rokem, ale komise zatím žádné stanovisko – ani kladné, ani záporné – nezaujala. Dohodli jsme se, že napíši dopis, požadující uspíšení,“ řekl Zgarba s tím, že k věci se patrně vrátí při další schůzce s komisařkou příští měsíc.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.