Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Po expanzi čeká maloobchod slučování

Redakce MAM6. 10. 2005

Tuzemský maloobchodní trh čeká podle odborníků ze společnosti Incoma Research po velkých investicích do budování nové obchodní sítě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Maloobchodní trh je totiž již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí právě slučování. Letos již ohlásily odchod z ČR společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, respektive Tesco Stores ČR.
“Po období masové expanze přichází čas spojování (obchodníků) a koncentrace trhu bude tímto stylem pokračovat. Zatímco v zemích západní Evropy má desítka největších obchodníků 80 až 90 procent trhu rychloobrátkového zboží, tak v ČR jsme nyní na 55 procentech. V ne moc vzdáleném horizontu bychom se měli dostat na zhruba 80 procent,” řekl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Méně úspěšní obchodníci podle něj ČR opustí a díky převzetí jejich prodejen posílí pozici na tuzemském trhu konkurenti. “Buď to budou společnosti, které již v ČR působí, anebo přijdou ze zahraničí,” uvedl Skála. Již delší dobu se spekuluje například o expanzi největšího světového maloobchodního řetězce Wal-Mart Stores na středoevropský trh. “Zatím o tom ale nemáme žádnou konkrétní informaci. Je to stále v rovině spekulací,” podotkl.
V posledních letech se koncentrace maloobchodního trhu v ČR podle Skály zpomaluje a podíl největších obchodníků se již nezvyšuje tak rychlým tempem. “Konkurence sice roste, ale počet řetězců na trhu se příliš nemění. Jejich tržní podíly jsou stále hodně rozdrobené,” uvedl Skála. Kvůli nízkým tržním podílům a vysoké konkurenci obchodní řetězce soupeří o zákazníky hlavně pomocí nízkých cen. “To nahrává diskontně orientovaným formátům, k nimž se přidávají i další řetězce,” řekl Skála.
Mezi úspěšné formáty obchodů patří v ČR hlavně hypermarkety a diskontní prodejny, které měly loni na celkovém obratu 50 největších obchodníků podíl 59 procent. Naopak supermarkety podle Skály pozici ztrácejí a jejich podíl činil 17 procent.
Celkový maloobchodní trh v ČR podle odhadu odborníků obnáší zhruba 650 miliard korun. Desítka největších obchodních řetězců v loňském roce vykázala podle údajů Incoma Research nárůst obratu meziročně o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun. Deset největších maloobchodníků mělo loni tržby téměř 188 miliard Kč.

Největší obchodní skupiny v ČR (podle obratu v roce 2004):

1. Makro Cash&Carry ČR
2. Ahold Czech Republic
3. Schwarz ČR (Kaufland, Lidl)
4. REWE ČR (Penny Market,Billa)
5. Tesco Stores
6. Globus ČR
7. Tengelmann ČR (Plus, OBI)
8. Carrefour ČR
9. Spar ČR
10. Delvita

Zdroj: Incoma Research

×

Francouzská CNN se opozdí

Starší článek

Slováci nejvíce sledují Markízu a poslouchají Expres

Novější článek

Podobné zprávy

Akce
Foto: Cannes Lions

Poslední šance na přihlášku do Cannes Lions je právě teď!

Finálním termínem pro přihlašování prací do soutěže kreativní komunikace, médií a marketingu je 15. duben. Vyhlášení vítězů proběhne na festivalu, který se…
15. 4. 202114. 4. 2021
Média

Budějovický Budvar si na média vybral Publicis Groupe

Pivovar Budějovický Budvar si v tendru na mediální agenturu vybral Publicis Groupe. Komunikační skupina pro jihočeský pivovar nově zajišťuje nákup a…
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

Nová studie Kantaru odhaluje důvody úspěchu nejlepších reklam roku. Vede Heineken, do top dvacítky se probojoval i slovenský Kozel.
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly

Letákový průmysl zažívá, po útlumu v loňském roce, opět rozmach. V mnoha ukazatelích se podle statistik, o které se s MAM podělil server Kupi.cz, největší…
14. 4. 202114. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí
Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více