Nový hit muslimů: hamburger
Čtyřiadvacetiletý muslim Malik Belkouche žije na severním pařížském předměstí Clichy-sous-Bois, kde se to řetězci rychlého občerstvení jenom hemží. Nikdy jej nenapadlo si nějaký hamburger koupit.
Teď změnil názor. Nová prodejna Beurger King Muslim připravuje maso podle islámského zvyku halal, padla tak jedna velká bariéra. Muslimové už nemají pocit, že konzumací hamburgerů porušují tradice.
Zájem je nebývalý. Belkouche teď navštěvuje rychlé občerstvení nejméně třikrát týdně.
“Vždy jsem přesvědčoval své francouzské přátele, abychom nechodili do McDonald’s, mohl jsem si tam dát nanejvýš rybí filé,” vyprávěl Belkouche zpravodaji agentury Reuters. “Teď je mohu pozvat sem, něco podobného jsme přesně potřebovali.”
Interiér je v Beurger King Muslim stejně barevný jako v kterékoli provozovně McDonald’s. Stejné je i venkovní hřiště pro děti. Žádné arabské nápisy.
Jiná je jediná věc: hovězí i kuřecí maso je upraveno striktně podle muslimského zvyku halal. Vepřové maso, které považují muslimové za nečisté, pochopitelně chybí. Je tu ale alespoň náhražka slaniny. Je vyrobena z masa krocana. Maso je nejprve zbaveno krve. Teprve potom je jídlo připravené ke konzumaci, je čisté – halal. “Je to opravdu výborné,” pochvaluje hamburger Jerome Martin, který pracuje na pařížském letišti. “Stejně dobré jako Big Mac, ale halal.”
Název podniku je slovní hříčkou. Imituje název řetězce Burger King, používá ale slovo Beur, značící mladého Francouze severoafrického původu. Nápad navazuje na předcházející úspěch některých výrobků, orientovaných na přívržence islámu. Nejznámější je nealkoholický nápoj Mecca-Cola, který obratně mísil přitažlivost známé značky s náboženským významem.
První přišel s podobným nápadem Ibrahim Dar v Londýně. Pracoval dlouhé roky v provozovně Kentucky Fried Chicken, než zahájil v roce 1994 provoz v několika restauracích s halal nabídkou. A měl úspěch. V tradiční gurmánské velmoci, za jakou je považována Francie, se dlouho nemohl dočkat následovníka. Až teď.
Také v Paříži už zákazníci přibývají. Majitelé zvažují vybudování dalších podniků. Mezi potenciálními klienty je pět miliónů francouzských muslimů – to je největší muslimská menšina v Evropě.
“Mezi našimi zákazníky jsou muslimové nejméně z 80 procent,” řekl listu Christian Science Monitor Rachid Bouzidi, šéf restaurace.
Start nové restaurace potěšil i místní úřad práce, nabízí zaměstnání mladým lidem na předměstí, které tradičně postrádá pracovní příležitosti.
Hospodářské noviny, 19.10.2005, autor: Jiří Sládek
Podobné zprávy

Veletrhy vyhlížejí podzim s nadějí. Online a hybridní formy nejsou cestou z krize
Young Lions: Katogorii Print vyhráli David Böhm a Richard Vlček z Publicis Groupe
