MS v kopané: sport, ale i přehlídka značek
První hráči vyběhnou na trávníky fotbalových stadiónů v Německu až v červnu příštího roku. Ale už dnes je jisté: mistrovství světa v kopané bude největší marketinkovou akcí spojenou se sportem v historii.
Jen v Německu vydají sponzoři do konce roku v souvislosti s mistrovstvím 2,1 miliardy eur. V roce konání to bude dalších 2,7 miliardy eur, napsal list Handelsblatt. To je absolutní rekord.
Ale marketinkoví odborníci tvrdí: Výdaje za reklamu, sponzorink a obdobné aktivity se vyplatí. Spočítali si, že každý obyvatel planety zhlédne nejméně pět přímých přenosů. A s nimi i doprovodnou reklamu.
A tak pořadatelé spíše musí odmítat zájemce o sponzorování, než je lákat. Jen německé firmy hodlají využít mistrovství světa k propagaci 350 zaběhaných značek. “Tolik najednou nedokáže vnímat nikdo,” upozornil Stephen Schröder, odborník na sponzorink firmy Sport-Markt.
Například domácí firma Addidas si svými sponzorskými aktivitami na loňském mistrovství Evropy v Portugalsku dopomohla ke zvýšení podílu na trhu s vybavením pro kopanou ze 33 na 35 procent. Firma to uvedla ve výroční zprávě.
Na “domácím” mistrovství se to má ještě vylepšit. Dodá nejen míče, ale také oblečení pro vlajkonoše, sběrače míčů, rozhodčí a dobrovolné pomocníky. Díky tomu chce už příští rok zvýšit svůj obrat v segmentu vybavení pro fotbal nad hranici miliardy eur.
Koncern Philips dodává osvětlení a elektronické zařízení stadiónů a velkoplošné obrazovky. Velká část z toho bude sponzorský dar, který nebude levný,
Ale Philips si slibuje mnohonásobný návrat vynaložených peněz z průlomu v prodeji nové generace televizorů s vysokým rozlišením (HDTV). V této kvalitě bude vysílat placená stanice Premiere, která má exkluzívní právo na záznam a vysílání v této technologii. Kdo si ji bude chtít vychutnat naplno, tak musí mít vhodný přístroj, a v tom ohledu Philips vede.
Optimistický je i řetězec rychlého občerstvení McDonald’s . “Už na mistrovství Evropy v Portugalsku jsme vyhráli soutěž o pozornost diváků, pochvaloval si na internetovém portálu listu Die Welt ředitel marketinku německé divize Johan Servoe.
Připravuje se i hotelová branže. Předpokládá se, že do zahájení mistrovství přibude ve dvanácti městech vybraných pro zápasy ve skupinách na 30 tisíc nových hotelových lůžek.
Specializovaná ubytovací agentura Mezinárodní fotbalové asociace “FIFA, World Cup Acomodation, má už teď žádosti o zajištění ubytování ze čtyřiceti zemí světa. A to především ve městech, které se staly hlavními přístavy levných leteckých dopravců, tedy hlavně v Berlíně.
Většina “normálních” fanoušků přicestuje do německé metropole linkami Air Berlin či easyJet. Obě i jsou v Berlíně doma.
Například fotbalová asociace Spojených států si vybrala za své “sídelní” město Hamburk. A tam už si zadalo noclehy tisíc věrných fanoušků.
“Obsadíme každé volné lůžko,” slibuje viceprezident organizačního výboru mistrovství Horst Schmidt.
Ale co bude po mistrovství? “Hotelů bude prostě moc,” připouští mluvčí profesního svazu hotelnictví a pohostinství Stephan Gerhard v listu Handelsblatt.
Ale také on počítá s dodatečným efektem mistrovství světa: “Německo se představí v televizních přenosech jako pohostinná a bezpečná země v té nejlepší poloze v Evropě. Fanoušci potvrdí, že tu jsou dobré ceny a skvělé služby.”
Hospodářské noviny, 26.10.2005, autor: Petr Němec
Podobné zprávy
