Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Kontroly se přetahují o závadné zboží

Redakce MAM4. 10. 2005

Ahold včera poprvé otevřel prodejny, jež převzal po konkurenční firmě Julius Meinl – ale důvod k oslavám nemá.
Šéfové Aholdu dnes naopak budou na tiskové konferenci přesvědčovat veřejnost, že v jejich hypermarketech běžně neřádí myši, ani se tam nevrací závadné maso znovu na pulty. Na takové praktiky v některých obchodech upozornila státní inspekce i média.
Zároveň však mezi podnikateli roste podezření, zda je zvýšená kontrolní činnost státu v posledních měsících jen důsledkem píle inspektorů. Nabízejí se totiž i jiné motivy. Jednak snaha kontrolních organizací o zviditelnění, jednak záměr vlády přitlačit řetězce k větší povolnosti při jednání o zvýšení cen za dodávané potraviny.

Přesilovka kontrolorů
Zatímco třeba v Nizozemsku zastřešuje kontrolu potravin jeden úřad, v Česku se o to přetahuje hned několik institucí.
Například špekáček je nejdřív v pravomoci veterinářů, ti mohou dohlížet na jeho výrobu podle správných norem, i na obsah. Složení špekáčku ale může někdy zjišťovat i potravinářská inspekce. Česká obchodní inspekce zase může prověřovat, zda má uzenina správnou váhu. A když se špekáček dostane na talíř v restauraci, už je v moci hygieniků.
“Nevidím v tom žádný zmatek. Teď jsme třeba kontrolovali med. My jsem prověřili výrobu a potravinářská inspekce odebrala vzorky v obchodech,” míní mluvčí Státní veterinární správy Josef Duben.
Nedávno se ovšem střetli v boji o kompetence obchodní inspekce a hlavní hygienik Michal Vít. Ten tvrdil, že právo zavírat čínské restaurace kvůli špinavým kuchyním má jeho služba. Inspekce ji však předběhla. “To už jsme vyřešili, ve skutečnosti se naše pravomoci nepřekrývají,” tvrdí mluvčí obchodní inspekce Miroslava Fléglová.
Jiný pohled na věc mají potravináři. “V dubnu přece vznikl na Ministerstvu zemědělství Úřad pro potraviny, který má koordinovat činnost kontrolních organizací. Ale to nedělá,” říká prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík.

Úředníci jsou spokojeni
Ministerstvo zemědělství se nenechává vyvést z klidu. “Úřad pro potraviny má skutečně kontrolní organizace koordinovat a úkol plní,” konstatuje šéf odboru komunikace ministerstva Pavel Kovář. Ovšem nejen podnikatelé, ale dokonce i inspektoři mají jiný názor.
“Asi není politická vůle systém zjednodušit. Spotřebitelé si prostě musí zafixovat, co která instituce dělá, aby se k ní mohli obracet se stížnostmi,” říká Fléglová.
O zjednodušení kontrolní činnosti Ministerstva zemědělství, pod něž spadají čtyři instituce, se pokoušel už před deseti lety tehdejší šéf resortu Josef Lux. Ale neuspěl, každá z organizací si udržela své pozice. A dnes kromě složek Ministerstva zemědělství může do kontroly potravin zasahovat i hygienická služba pod Ministerstvem zdravotnictví nebo obchodní inspekce spadající pod Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Přišly razantní postihy
V posledních měsících a týdnech inspektoři své kontroly v supermarketech zesílili, a především přišli s razantními postihy za nedodržování předpisů: velkými pokutami, trestními oznámeními a zavíráním obchodů.
Není to náhoda, je to nátlak vlády na řetězce – tvrdí v neoficiálních rozhovorech dotčení podnikatelé, ale chybí jim argumenty nebo odvaha za těmito slovy stát.
“Zaznamenali jsme zvýšenou činnost Státní potravinářské inspekce, ale nekomentujeme to,” říká mluvčí Aholdu Černá.
Faktem je, že letos především resorty zemědělství a průmyslu podnikly různé kroky, jak omezit podle nich přebujelou moc řetězců. Navrhují omezit prodejní dobu, regulovat výprodeje, a především se snaží přimět obchodníky k tomu, aby platili víc českým dodavatelům potravin.
První jednání na toto téma přitom skončilo trapasem – obchodníci na schůzku s nedočkavými ministry vůbec nepřišli, akce podle nich nebyla dobře zorganizovaná. Snaha vládních úředníků však přetrvává. Ministr průmyslu Milan Urban hovoří o nutnosti zavést do nadnárodních řetězců povinnou kvótu pro české potraviny – ač vzápětí přiznává, že to odporuje pravidlům Evropské unie.
Stejnou rétoriku používá ministr zemědělství. “Určitě bychom rádi české potraviny za lepší ceny v řetězcích viděli. Ale naprosto odmítám spojovat toto přání s kontrolami v obchodních řetězcích,” prohlásil včera Petr Zgarba.
Jakoukoliv souvislost se záměry vlády a kontrolami odmítají i všechny inspekce. “Je to prostě náhoda, že jsme třeba museli zavřít prodejnu Aholdu v době, kdy přebírá Meinla. Zvažovali jsme i to, že se o našem postupu bude spekulovat, ale museli jsme to udělat,” říká mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Daniela Kolejková.


Hospodářské noviny, 4.10.2005, autor: Martin Mařík

Kdo a jak kontroluje potraviny

×

Regionální televize porovnají své kvality na kopřivnické Kafce

Starší článek

Oslavy Večerníčkových narozenin vyvrcholí koncem roku

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pxhere

Zájem o hry na vzestupu. Jak jej využít?

Tuzemská herní vývojářská studia mají za sebou rekordní rok. Za pandemie lidé hledající zábavu hrají více, jaké příležitosti to inzerentům i tvůrcům nabízí?
11. 4. 202111. 4. 2021
Média

Měření sledovanosti se musí změnit, shodují se manažeři. Domluví se? Jak?

Jak si čtenáři tištěného MAM č. 14 mohli přečíst už v úterý 6. dubna, většina oslovených televizních manažerek a manažerů očekává změny na poli…
10. 4. 202110. 4. 2021
Marketing

V marketingu se více soustředíme na značku

Nové kampani Staropramenu přezdívají v pivovarech Hrdinové. „Reprezentovat je pro nás nejvíc,“ shrnuje její koncept David Šeberle.
10. 4. 202111. 4. 2021
Marketing

Bez jasné online strategie se necháváte smýkat chaosem

Význam online aktivit pro firmy dramaticky roste a zapojení do internetového světa může být otázkou přežití. Bohužel s překotným růstem bývají spojené i…
10. 4. 20218. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Dita Stejskalová vede též marketing pro VMLY&R
Externí komunikaci operátora T-Mobile vede Zuzana Svobodová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více