Kolín zatím netáhne

24. 10. 2005 00:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Větší „dobrovolné“ pozornosti, než měly Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107, se v ČR nedostalo snad žádnému jinému modelu. Než sjely z linky první vozy, plnily zprávy o továrně u Kolína a uvedení na trh všechna média. Snímky na titulních stranách deníků v den představení vozů byly samozřejmostí. PR navíc přihřívalo poptávku po malých městských vozech, která měla zařídit boom kolínských miniaut.
Nestalo se. Podle Svazu dovozců automobilů se prodalo za květen až září 307 kolínských aut a celkový tržní podíl v segmentu minivozů je pod hranicí 9 %.

Docela drahé kampaně?
Nejvíce ze všech, alespoň v médiích, podpořil svůj model Peugeot; od května do července proinzeroval přes 18 milionů, z toho 15 v červnu. Více než polovina rozpočtu šla do televize. Peugeot, který launch také podpořil soutěží, prodal víc vozů než Citroën a Toyota dohromady – celkem 171; na konci září mu patřil pátý největší tržní podíl, 4,84 %. „Naše prodejní cíle jsou ale ambicióznější, proto nemůžeme v současném okamžiku říci, že by stávající výsledky naplňovaly naše očekávání,“ říká Petra Elisová, marketingová vedoucí produktu v Peugeot ČR.
Ještě skleslejší mohou být v Citroënu. Hrubé investice do médií na podporu C1 dosáhly bezmála 8,7 mil. Počet prodaných vozů je 58. „Je to málo, nesplňuje to prodejní plány,“ přiznává Lenka Martinová z marketingu Citroënu, jehož C1 má v segmentu druhý nejnižší podíl, 1,64 %. Nízké prodeje mohou být způsobeny i kanibalizací – v segmentu je kromě modelu C1 i C2. „Dosud zastával C2 roli nejlevnějšího Citroënu, tu teď převzal C1,“ konstatuje Martinová. Na otázku, zda firma do Vánoc podpoří C1, však odpověděla záporně.

Mladí nezabrali
Toyota začala s prodeji o pár týdnů později a cílení na mladé úspěšné lidi z měst přizpůsobila i soutěž a promoaktivity. Počet prodaných vozů byl ale na konci září 78. „Aygo ukazuje, že prostor pro prémiový minivůz na českém trhu je opravdu limitován,“ komentuje výsledky Pavel Zákora, marketingový ředitel Toyota Motor Czech. „78 vozů se zdá jako nízké číslo, nás vzhledem k potenciálu trhu neznepokojuje,“ dodává.
Podle Zákory se k tomu přidává celkový pokles prodejů nových vozů v září či kanibalizace ze strany staršího modelu Yaris, který se nyní doprodává. Aygu se dostalo největší podpory až v září, především v televizi a tisku. Současný podíl na trhu (2,21 %) a počet prodaných vozů by se tedy mohl zvýšit. „Celkem bychom měli letos prodat mezi 150 a 200 vozy,“ naznačuje Zákora.


16obr_graf.jpg ()

Vyhrává cena
V segmentu minivozů na českém trhu hraje rozhodující úlohu, snad více než v jakémkoliv jiném, cena. Lídr trhu (22,95 %) Fiat Panda ve srovnatelném období, kdy na trh vyrazila trojčata z Kolína, prodal 487 vozů. Přitom byl letos v médiích podpořen pouze tiskovou kampaní v dubnu a květnu za částku nepřesahující 3,5 milionu Kč.
Šancí pro trojčata z Kolína může být růst segmentu. „Segment roste o 33 % ve srovnání s loňským rokem,“ upřesňuje Elisová, „bohužel musím přiznat, že tento výrazný nárůst je způsoben agresivní cenovou politikou a novinkami asijských značek.“ Její slova potvrzuje i Lenka Martinová: „Jen zčásti je způsoben vozy z Kolína, největší nárůst mají Kia Picanto, Hyundai Atos, Chevrolet Spark či Ford Ka, což jsou vozy na úrovni 200 tis. Kč.“
To je cena, kam se zatím žádný z kolínských modelů nedostal, jejich ceny se spíše blíží či (v případě Toyoty) překračují hranici čtvrt milionu korun.


 

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.