Když k benzínové pumpě, tak i na oběd

18. 10. 2005 00:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Načepovat plnou nádrž, k tomu zmrzlinu pro děti, kávu dospělým, případně rychlý oběd nebo nákup na doma. Tak v poslední době uvažuje stále více motoristů při zastávce u čerpací stanice.
Nabízet jen pohonné hmoty zkrátka nestačí. A distributoři, kteří vzhledem k silné konkurenci jen těžko zbohatnou z prodeje samotného benzínu a nafty, se tomu rychle přizpůsobují.
Česko se tak stává trhem, kde se stále víc prolínají zájmy dvou obchodních sfér. Na jedné straně rychle přibývají čerpací stanice u hypermarketů – dnes už jich je skoro čtyřicet, na druhé straně pumpaři stále více „fušují“ do řemesla obchodním řetězcům. Potvrzují to i aktuální průzkumy společnosti Incoma.
„Profitovat jen z pohonných hmot je pro distributory vzhledem ke konkurenci čím dál těžší,“ říká společník Incomy Radek Mužík.
U pump předních tuzemských firem lze nyní kromě pohonných hmot koupit prakticky cokoliv. Klasické shopy s nabídkou od čokoládových tyčinek po dřevěné uhlí na grilování jsou už skoro u pokladen samozřejmostí, oslnit lze jen novými restauracemi a prodejnami.
Aral, nedávno prodaný rakouské OMV, na restauracích založil v tuzemsku svou strategii, a to už od svých počátků v devadesátých letech. Rakušané zase plánují, že tímto způsobem dosáhnou letos až poloviny maloobchodních tržeb u pump, zatímco před sedmi lety to byla ještě třetina.
Pomoci tomu má i chystané masívní rozšíření širokosortimentních prodejen Viva. Tyto obchody má zatím 780 pump OMV z celkových 2385 ve střední a východní Evropě. Jejich počet by měl v dohledné době vzrůst na 1400.
Stavějí se i rozsáhlé samostatné restaurace. „Kvalita nabízených pohonných hmot je dnes samozřejmostí, zákazníkovi je třeba nyní nabízet i řadu dalších služeb,“ potvrdil generální ředitel OMV v Česku Karel Slepicka.
Vlastní prodejnou se prosazují i další pumpařské firmy, jako jsou ConocoPhillips, Agip, Esso nebo Shell. Výjimkou je v Česku nejpočetnější Benzina, jejíž pumpy nemají leckde ani místo na rozšíření prodejních ploch. Vlastník Benziny – PKN Orlen, který v Polsku získal loni pomocí doplňkových prodejů necelých sedmnáct procent z celkových maloobchodních tržeb, čeká s investicí do Benziny až na marketinkový průzkum mezi řidiči v Česku.
„Průzkum nám poskytne informace o tom, co naši klienti od nás vlastně očekávají,“ reagoval mluvčí firmy Dawid Piekarz.

Hospodářské noviny, 18.10.2005, autor: Miroslav Petr

Redakce MAM

Další zajímavé čtení