Hypermarketů bude víc
Jičín – čtvrtek, devět hodin večer, poloprázdný hypermarket Tesco. “Jsem zaměstnaná, dřív nemám čas. Teď nakoupím bez fronty a všechno, co potřebuju,” říká Marta Kuthanová, tlačící plný košík.
Hypermarket Tesco v sedmnáctitisícovém Jičíně je průlomem. Dosud se totiž hypermarkety otevíraly jen pro spádové oblasti nad pětadvacet tisíc obyvatel.
“Ryze potravinářská obchodní centra se přestávají stavět v dosud klasických lokalitách, jako jsou okrajové části a centra metropolí, a začínají se stěhovat do menších měst,” říká Nataša Milicová ze společnosti Jones Lang LaSalle, která sleduje vývoj maloobchodního trhu.
V menších městech získávají potravináři vyšší tržby, protože do nových hypermarketů chodí nakupovat i lidé, kteří do vzdálenějších center nechtěli nebo nemohli jezdit. Současně v nákupních centrech ve velkých městech klesá podíl plochy pro potraviny a roste prostor pro značkové oděvy, elektroniku, kosmetiku, zboží pro zdravý životní styl, rozšiřují se služby i kulturní vyžití.
Celkový rozsah prodejních ploch v Česku podle odhadu společnosti Incoma převyšuje devět miliónů čtverečních metrů, z toho přibližně 1,3 miliónu je soustředěno v nákupních centrech.
Tato síť poroste kvůli vysoké poptávce maloobchodníků po nových prodejnách. Podle odhadu Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí se do konce roku 2006 rozšíří o dalších 800 tisíc čtverečních metrů, a to hlavně mimo Prahu, ve městech nad padesát tisíc obyvatel. Tam mají vyrůstat nákupní a zábavní komplexy a pasáže, takzvané shopping malls. Jde o jednotlivé obchody, nabízející značkové zboží. V menších městech půjde spíše o menší projekty, představované jak potravinářskými diskonty typu Lidl, tak lokálními obchodníky s prodejnami do dvou set čtverečních metrů plochy.
V Praze se má ještě letos otevřít centrum Novo Plaza společnosti Plaza Centers a do konce příštího roku Arkády Pankrác společnosti ECE. Začátkem roku 2007 má zahájit provoz i Palladium firmy EPD na náměstí Republiky.
Do poloviny letošního roku se stavělo hlavně v krajských městech. V Brně byla otevřena Galerie Vaňkovka společnosti ECE a Královo Pole řetězce Carrefour. V Karlových Varech centrum Varyada společnosti TK Development a ve středisku Avion Ostrava přístavba obchodní pasáže s módním zbožím společnosti Inter Ikea.
Vysoká poptávka zároveň zvedá ceny nájemného. V prvotřídních lokalitách se platí i 50 eur za čtvereční metr měsíčně, v centrech měst 90 až 150 eur.
Hospodářské noviny, 31.10.2005, autor: Vladimír Kaláb, Hana Vorlíčková