Halloween se stává svátkem pro dospělé
Halloween, americká obdoba českých dušiček připadající na poslední říjnový večer, se stává stále více příležitostí pro oslavy dospělých než dětí. Svědčí o tom skokový růst nákladů, které jsou američtí zákazníci starší 18 let ochotni utratit za halloweenské kostýmy, zábavu, pochoutky či výzdobu.
Společnost iParty s 50 obchody v sedmi státech USA zaznamenala o 42 procent vyšší zájem o kostýmy pro dospělé než v roce 2001. Dětského zboží se za stejné období prodalo více o 24 procent. “Halloween už není považovaný za dětský svátek,” říká Phil Rist ze společnosti BIGresearch. Lidé se tak podle něj snaží zbavit se pracovního stresu a šedi běžného života. “Je to jeden ze svátků, kdy trochu uniknou každodennosti a aspoň na den se stanou někým jiným,” dodává.
Také zábavní parky vítají o Halloweenu více dospělých než dětí. Hororové noci v parku Universal Studios ve floridském Orlandu například letos podle odhadů navštíví o polovinu lidí více než v roce 2000, přičemž čtyři pětiny vstupenek po 60 dolarech (asi 1500 korunách) připadají na hosty starší 18 let.
Místo bonbonů, čokolád a dalších sladkostí roste v obchodech zájem o chipsy, popcorn a slané preclíky. “Halloween je obrovská příležitost pro party dospělých,” řekl Jared Dougherty, mluvčí společnosti Frito-Lay ze skupiny PepsiCo, která letos poprvé představila na trhu nápoj určený při Halloweenu dospělým.
Jeho firma tento svátek považuje za třetí největší den pro oslavy hned za Silvestrem a finále v americkém fotbalu. Na dospělou klientelu se zaměřili ale i tradiční výrobci sladkostí, jako jsou M&M a Masterfoods USA, kteří v říjnu nabízeli speciální halloweenské balíčky.
Po celých Spojených státech byly v uplynulých dnech otevřené dočasné prodejny strašidelného a dekoračního zboží, aby uspokojily rostoucí poptávku. Jen v New Yorku tamní společnost Halloween Adventures rozšířila prodej o 70 lokalit. Podle Národní federace maloobchodu (NRF) je Halloween hned za Vánocemi druhým nejpopulárnějším obdobím pro domácí výzdobu.
Halloweenské potřeby byly ke koupi i na internetu. Například řetězec Target na své webové stránce nabízel speciální kostýmy pro psy. Stejné zboží slavilo úspěch i v newyorských prodejnách Party City.
Útraty Američanů za zboží spojené s Halloweenem dosáhnou letos podle propočtů NRF 3,3 miliardy dolarů (přes 82 miliard korun), což je o 5,4 procenta více než loni.
Podobné zprávy
Epic PR vstoupila do Asociace Public Relations (APRA)

Marketing společnosti Epson vede Renáta Dihlová
Marketing Pivovarů Staropramen pro Česko a Slovensko řídí David Zappe
