Chcete slevu? Stačí se zeptat prodavačů

24. 10. 2005 00:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V patnácti z dvaceti navštívených kamenných prodejen jsou prodavači ochotni slevit z uvedené ceny zboží. Přímo v obchodech to zjistili redaktoři HN.
„Když mám před sebou zákazníka, který váhá, raději slevím z ceny a vydělám méně, než abych nevydělal vůbec,“ říká prodavač zlatnictví v Liberci.
Obchodníci se ale shodují v tom, že tuto možnost čeští zákazníci využívají jen zřídka. „U obrazů je smlouvání zcela běžné. Zatímco třeba Američané s tím počítají, Čechům i sami kolikrát naznačíme, že to jde,“ říká prodavačka galerie. Podle ní je možné na obraze s cenovkou padesát tisíc korun ušetřit i patnáct tisíc.
O slevu je přitom možné požádat kdykoli před zaplacením. Například při koupi více kusů nábytku zákazník slevu dostal až u pokladny. Stačilo se jen zeptat.
Šanci na slevu má kupující hlavně v případech, kdy platí vyšší částku. Třeba při nákupu celé kuchyně včetně spotřebičů nabídl prodejce Gorenje jako odpověď na možnou slevu spotřebiče za poloviční cenu.
Na slevu však nepřistoupí všichni obchodníci. „Cizinci to u nás často zkoušejí, proto máme na pokladně nápis fixní ceny. Slevu nikdo neusmlouvá,“ říká prodavač v obchodě se zbraněmi. Také prodavač v obchodě s cédéčky je neoblomný. „Ukecáte mě na slevu tři sta korun, a já to budu muset doplatit ze svého. Žadatele o slevu rovnou posílám do Istanbulu.“
Výsledek smlouvání závisí většinou na schopnostech kupujícího. Například za dva naprosto stejné automobily jejich majitelé zaplatili různé částky. Zatímco na parkovišti ani při jízdě to poznat není, v jejich peněženkách ano.
I když smlouvání je zřejmě novým trendem na trhu, nikdo se k němu zatím nechce oficiálně vyjadřovat. „Nevím o tom, že by se v Česku v obchodech smlouvalo, žádnou studii na toto téma nemáme,“ říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research, která se zabývá průzkumem maloobchodního trhu.
Smlouvat se přitom dá také u levného rychloobrátkového zboží. „Když se mě zákazník zeptá hodinu před zavírací dobou, zda prodám pečivo i za poloviční cenu, tak to udělám,“ říká Alena Strnádková, majitelka prodejny v Rýnovicích v Jizerských horách. Podle ní mohou cenu snížit i prodavačky.
Jiné je to ale ve větších obchodech. „V hypermarketu slevu například na papriku nikdo neusmlouvá,“ říká Kateřina Černá, mluvčí společnosti Ahold.


Příklady zboží, které prodavači poskytli se slevou


Hospodářské noviny, 24.10.2005, autor: Zuzana Luňáková, Miroslav Čepický

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.