Černý rok pro teleshopping?

24. 10. 2005 09:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Za černý či nejhorší rok v historii označují letošek zástupci teleshoppingových firem. Důvodů je více, například kontroly České obchodní inspekce (ČOI), zrušení reklamy a teleshoppingu na ČT od roku 2008 a krach regionální, ale pro trh zajímavé stanice TV Praha. Zvrátit vývoj bude těžké, shodují se zástupci firem. Pomoci by jim mohlo například budování kamenných obchodů a nastupující digitalizace.
Mluvčí společnosti WS International Petra Bezoušková odhadla, že tržby firmy za teleshoppingové aktivity za letošní rok poklesnou ve srovnání s loňskem o 35 procent. „Zaznamenali jsme velký pokles tržeb, vracení výrobků, od té doby to stále ještě trvá,“ řekla Bezoušková s tím, že velký a negativní vliv měla mediální prezentace kontrol ČOI.
Většina závadných výrobků podle ní pocházela z dílny jediné firmy. Lidé si však budou stále pamatovat palcové titulky „teleshoppingové výrobky jsou životu nebezpečné“, i když se to podle ní většiny firem na trhu netýkalo.
Podle předsedy představenstva a ředitele akciové společnosti Tena Jiřího Hegera je letošní rok za 14 let, co firma působí na českém trhu, zatím určitě nejhorší. Teleshopping je přitom podle jeho slov „dobrá služba, využívaná po celém světě“.
Příčin poklesu je podle Hegera několik, ale ta hlavní je ve ztrátě důvěry v tento druh nabídky a prodeje zboží. „Způsobená (ztráta důvěry), bohužel oprávněně špatnými zkušenostmi zákazníků s nízkou kvalitou zboží od jedné nebo jen několika málo firem na trhu, což výrazně poškozuje mnohaletou práci většiny poctivých firem. Dokladem tohoto stavu jsou i negativní závěry kontrol ČOI,“ řekl Heger. Lidé by měli podle něj více přemýšlet o tom, co koupit, neboť to nejlevnější není vždy nejkvalitnější.
„Na druhou stranu to neznamená, že teleshopping půjde dolů. Odborníci tvrdí, že poroste. Zčásti za to mohou kabelové televize,“ uvedl tajemník Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) Tomáš Hájek na nedávné konferenci v Praze o zásilkovém obchodě v souvislosti s novou kabelovou stanicí Top TV, která je postavena na teleshoppingových prvcích ve vysílání.
„Odborníci odhadují, že roční tržby jsou 800 milionů. Já si myslím, že by se to mohlo přiblížit k miliardě,“ uvedl tehdy.
Zástupkyně WS International je skeptická k tomu, jak vývoj obrátit. „Nevidím možnosti, abychom to mohli zvrátit. Jediné, co můžeme, je udržovat kvalitu našich služeb a vycházet zákazníkům vstříc,“ míní Bezoušková.
Cestou, jak negativní vývoj obrátit, je podle ní také budování kamenných obchodů. WS International jich má podle Bezouškové nyní 13, v říjnu bude otvírat další. „Je to trend, snažíme se dát zákazníkům najevo, že se neschováváme za telefony a obrazovku, ale že kdykoliv můžou se přijít na výrobky podívat, vyzkoušet a rozmyslet si to,“ podotkla.
Svou roli v příštích letech sehraje i nástup zhruba dvou desítek nových televizních kanálů v šesti digitálních sítích, i když podle Hegera je to cesta velmi dlouhá. „Vidím velkou šanci, až bude digitalizace,“ dodala Bezoušková.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.