Podmínky výprodeje se zpřísní
Sněmovna chce přísnější podmínky výprodejů v obchodech. Počítá s tím návrh novely, který řetězcům mimo jiné ukládá stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě by měly mít dostatek zboží na skladě, nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Novelu sněmovna schválila hlasy 126 ze 176 přítomných poslanců. Zatímco většina koaličních poslanců a KSČM návrh podpořili, většina opoziční ODS byla proti. Předlohu nyní posoudí ještě Senát a prezident.
“Řetězce budou povinny informovat zákazníka při velkoplošných reklamách na slevu, kolik toho zboží mají na skladě, nebo jak dlouho bude toto zboží prodáváno,” řekl ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD). Ministerstvo návrh novely zákona o regulaci reklamy vypracovalo i kvůli problémům s novoročními výprodeji v obchodních řetězcích, které některé zlevněné výrobky vůbec neměly na skladě.
Obchodní řetězce po lednových výprodejích začaly slevy inzerovat opatrněji. Většina z nich již uvádí platnost těchto prodejních akcí, případně i množství zlevněného zboží, které je v obchodech k dispozici. “Naše obchody již dnes splňují požadavky, které novela řetězcům ukládá, proto pro nás předloha neznamená žádné velké změny. Novela zákona přinese zákazníkům lepší informovanost a i my ji chápeme jako další možnou službu pro naše zákazníky,” řekla dnes ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková.
Podle poslance ODS a stínového ministra průmyslu Martina Římana zákon nebude regulovat pouze velké řetězce, ale postihne i malé a střední podnikatele. Stejný názor podle Římana zastává i Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR). Zákon dostatečně nerozlišuje reklamní akce od výprodejů, uvedl s odvoláním na dopis svazu Říman. Požadavek, aby obchody při každé “zvláštní nabídce” uvedly množství nabízeného zboží, maloobchodníkům velmi komplikuje život, dodal poslanec.
SOCR tvrdí, že navrhovaná regulace kvůli nerozlišení reklamních letákových akcí od výprodejů bude mít nepříznivý vliv nejen na objem prodaného zboží, ale i na jeho nabídku. “Uvádění množství nabízeného zboží, a to ještě podle jednotlivých provozoven, je při tak rozsáhlém počtu položek zboží neproveditelné. V lepším případě by to znamenalo vydávat a distribuovat nákladný menší či větší katalog,” stojí ve zprávě SOCR, kterou má ČTK k dispozici.
Schválená novela podle SOCR navíc vytváří prostor pro šikanování obchodníků v případě nezaviněných výpadků v zásobování či pokud prodejci špatně odhadnou poptávku po inzerovaném zboží. “Dikce této novely zcela převyšuje příslušný předpis evropského společenství, a to v době, kdy se EU snaží omezit nadbytečnou a nefunkční regulaci v rámci zprůhledňování a zjednodušování legislativního prostředí,” uvedl SOCR.
Podle Urbana však maloobchodníci na nový zákon doplácet nebudou. “Uvedou, že prodávají nějaké zboží se slevou, uvedou, že mají tři kusy a zákazník podle toho bude orientován,” řekl. Dodržování nových pravidel bude kontrolovat Česká obchodní inspekce.
Novela obsahuje i některé další změny. Podle sněmovního zpravodaje k předloze Karla Sehoře (ODS) například povoluje reklamu na homeopatika. Sehoř ČTK řekl, že novela také upravuje vztahy lobbistů a lékařů ve zdravotnictví, tedy to, co si farmaceutická firma může a co nemůže dát do nákladů. Nyní podle něj mohou zástupci farmaceutických společností odborníkům ze zdravotnictví platit pohoštění třeba na seminářích, kde firmy doporučují své výrobky. “Teď se to rozšiřuje ještě, že jim může platit i ubytování,” uvedl poslanec.
Politici se už řadu let shodují na tom, že je nutné zastavit každoroční nárůst výdajů na léky. Někdy se objevují i názory, podle nichž někteří lékaři pod tlakem farmaceutických firem občas předepíšou i zbytečně drahý lék, ačkoli by stejnou službu udělal levnější medikament.