Body Shop zamířil z garáže do celého světa
Méně chemie a více přírody, žádají stále častěji zákazníci prodejen s kosmetikou. A firma Body Shop, největší maloobchodní řetězec s přírodní kosmetikou ve Velké Británii, jim jejich přání plní.
V roce 1976 ji ve své garáži založila Anita Roddicková, aby uživila sebe a své děti, když byl její manžel na cestách v Jižní Americe. Původně chtěla svá bylinková mýdla nabízet větším prodejcům kosmetiky, kteří ji ale odmítli. Tehdy ještě netušili, že Anitiny receptury na přírodní kosmetiku budou za pár desítek let “in”.
“Trh s kosmetickými přípravky na přírodní bázi stabilně roste již přibližně osmnáct let. Do roku 2008 by mohl mít hodnotu téměř šesti miliard dolarů,” uvádí ve své zprávě výzkumný ústav Euromonitor na to, že celkově světový trh s kosmetikou roste přibližně o deset procent ročně.
Britský Body Shop tak včera mohl bez obav zveřejnit tržby za první pololetí svého účetního roku – vzrostly o šestnáct procent na 206,5 miliónu liber a firma po sedmi letech zvýší akcionářům dividendu. Cena akcií od začátku roku vzrostla o 36 procent.
Za růstem tržeb stojí expanzívní politika. Tak dravá, že kvůli nákladům na nově otevřené prodejny společnosti klesly zisky téměř o pětinu.
“Od začátku roku jsme otevřeli čtyřicet nových prodejen a dalších osmdesát plánujeme,” říká tisková mluvčí Roisin Longová. Body Shop hodlá vstoupit na další světové trhy: naposledy otevřel prodejny ve Spojených arabských emirátech a Hongkongu a seznámil veřejnost se svým plánem založit pobočku v Rusku.
Z jednoho malého obchůdku v přímořském anglickém městě Brighton tak vznikla síť 2085 prodejen v 52 zemích světa, jak sama Anita Roddicková ráda prohlašuje “od Zambie po Austrálii”.
V současné době sice jde ze dvou třetin o franšízy, ale firma se snaží získat prodejny pod svá křídla. Jen v letošním roce v Kanadě koupila všech 111 tamních franšíz.
Původně si firma své výrobky sama vyráběla, ale konkurence maloobchodních řetězců, jako jsou Tesco, americký Limited Brands se svou kosmetickou řadou Bath&Body, a doma především britská lékárenská jednička Boots, ji donutila spolehnout se na dodavatele a soustředit se na samotný prodej.
“Chceme, aby současný Body Shop byl spíše na luxusním konci kosmetického spektra,” vysvětluje výkonný ředitel Peter Saunders. Firma vsadila na svou exkluzivitu. Svými výrobky – krémy s vůní banánů nebo peprmintovými mýdly v atraktivním balení – se dnes orientuje spíše na náročnějšího zákazníka.
A nejsou to jen výrobky a luxusnější interiér prodejen, které zákazníky lákají. Firma je na veřejnosti a v médiích reprezentována svou zakladatelkou a nevýkonnou ředitelkou Anitou Roddickovou, a ta se ji snaží představovat jako společnost, která se neorientuje jen na zisk.
Řetězec se tak podílí například na dobročinných kampaních na ochranu lidských práv.
Hospodářské noviny, 14.10.2005, autor: Martina Laresová