Zásilkový obchod na Slovensku roste

14. 10. 2005 09:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zásilkový obchod na Slovensku roste. Ve srovnání se západní Evropou je ale podíl na maloobchodních tržbách výrazně nižší. Dosahuje jen asi 1,1 procenta objemu, zatímco v Německu či Británii je to kolem šesti procent. Je zde však patrný trvalý vzestup. Rezervy jsou pak zatím hlavně v internetovém prodeji, který může v budoucnu růst o desítky procent ročně, informoval Juraj Šebo ze slovenské Asociace zásilkového obchodu (AZO).
Podíl zásilkového obchodu na celkových maloobchodních tržbách na Slovensku činí asi 1,1 procenta. V České republice je to 1,4 procenta, v USA téměř sedm procent a ve Finsku zhruba tři procenta. Podíl však v posledních letech neustále roste, uvedl Šeba. V roce 1999 činil jen 0,2 procenta, podotkl. Z údajů AZO vyplývá, že zatímco nárůst v Evropě mezi roky 2000 až 2004 byl v průměru 13 procent, na Slovensku to bylo 49 procent.
Ještě méně než na Slovensku či v ČR je zásilkový obchod zatím rozšířen v jiných zemích střední a východní Evropy. Například v Polsku při přepočtu na jednoho obyvatele připadá jen čtyři eura (118 Kč) a v Rusku 2,5 eura (74 Kč). Na Slovensku je to přitom 28 eur (831 korun), v ČR je to 36 eur (1070 Kč), v Německu 255 eur (asi 7600 Kč) a v Rakousku 148 eur (4400 Kč).
Právě Polsko, Rusko či Ukrajina by podle Šeby mohly být potenciálními trhy pro rozvoj slovenských i českých firem. Určité kontakty se už rozjíždí. Jedna nejmenovaná slovenská společnost už podle něj nyní na Ukrajinu zasílá měsíčně asi 6000 balíků.
„Motor zásilkového obchodu je internet,“ řekl Šebo. „Zde má Slovensko zatím rezervy,“ uvedl. V ČR je internetový prodej podle něj mnohem rozvinutější, což však sebou přináší i to, že je nejspíš možné očekávat pomalejší růst než na Slovensku.
Zásilkový prodej, tedy prodej mimo kamenné obchody, zahrnuje čtyři oblasti: katalogový prodej, prodej přes internet, osobní prodej a teleshopping.
Obecně se dá říct, že průměrným zákazníkem je na Slovensku žena ve věku kolem 40 let, uvedl Šebo. Ale například u internetových prodejů prim hrají mladí, u obchodů se zahradnickými potřebami pak zase ženy nad 60 let.

ZÁSILKOVÝ OBCHOD V PŘEPOČTU NA JEDNOHO OBYVATELE
Rusko 2,5 eur
Polsko 4 eur
Maďarsko 15 eur
Slovinsko 16 eur
Slovensko 28 eur
Česká republika 36 eur
Rakousko 148 eur
Německo 255 eur

OBRAT ZÁSILKOVÉHO OBCHODU NA SLOVENSKU
Rok 2000 obrat 98 mil. eur
Rok 2001 obrat 116 mil. eur
Rok 2002 obrat 122 mil. eur
Rok 2003 obrat 134 mil. eur
Rok 2004 obrat 141 mil. eur

ZÁSILKOVÝ OBCHOD PODLE PODÍLU SORTIMENTU
textil/obuv 42 %
elektronika 14 %
domov a zahrada 9 %
sport 7 %
knihy/CD/DVD 5 %
kancelářské potřeby 4 %
hračky/dětské oblečení 5 %
kosmetika/wellness 4 %

Zdroj: slovenská Asociace zásilkového obchodu (AZO)

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.