Brno: přes osm set zahraničních vystavovatelů
Mezinárodní strojírenský veletrh, který dnes začíná v Brně a je největší výstavní akcí svého druhu ve střední a východní Evropě, stále těží ze vstupu Česka do Evropské unie.
V Brně se celkem představí 830 zahraničních vystavovatelů, což je meziroční nárůst o téměř sto firem. Největší zájem je jako tradičně z Německa, Slovenska, Rakouska, Itálie, Francie, Velké Británie a Švýcarska.
“Z některých teritorií se účast zvýšila na dvojnásobek. Po vstupu Česka do unie se náš veletrh stal ještě zajímavějším pro západoevropské firmy malé a střední velikosti, které usilují o proniknutí na trhy nových členských zemí,” uvedl obchodní ředitel Veletrhů Brno Jiří Rousek.
Dalším důvodem pro růst zájmu je posunutí termínu konání veletrhu o čtrnáct dnů. A to kvůli hannoverskému veletrhu EMO, který je největší výstavní akcí v oboru tváření a obrábění a skončil minulý týden. Z Hannoveru se tak letos poprvé po souhlasu Evropské komise mohou přesunout do Brna novinky, které měly světovou premiéru v Německu.
Zatímco počet zahraničních vystavovatelů roste, z Česka se letos v Brně představí o dvě procenta méně firem než v předchozích letech, razantně se ale zvyšuje podíl středních a malých podniků. Například z Moravskoslezského kraje se letos v Brně představí o desetinu firem více než minulý rok, čtyři desítky společností přijedou do Brna vůbec poprvé. Čtrnáct nových vystavovatelů přijede také z Plzeňského kraje.
Chybět ale budou některé velké firmy, které patřily mezi tradiční vystavovatele. V Brně se letos neobjeví žádná dceřiná firma Škody Holding. Chybět budou také společnosti Energetika Vítkovice spolu se Severomoravskou energetikou.
Návštěvnost strojírenského veletrhu podle předpokladů pořádajících Veletrhů Brno přesáhne stejně jako loni 105 000 lidí, každý desátý člověk by měl být cizinec. Necelých osmdesát procent z nich mají tvořit lidé, kteří nakupují nebo spolurozhodují o nových firemních investicích.
A právě návštěvníci a vystavovatelé, kteří do Brna přijedou z třiatřiceti zemí, přispívají také k vyšším tržbám majitelů hotelů, penzionů, restaurací nebo dopravních služeb.
Strojírenský veletrh tak patří vedle mistrovství světa v závodech motocyklů mezi nejvýznamnější akce roku ve městě. Veletrhy Brno si u renomované poradenské společnosti Roland Berger zadaly studii ke zjištění, jaký vliv mají všechny veletržní akce na hospodářský rozvoj regionu. Podle studie vytvářejí veletrhy přes devět tisíc pracovních míst, o téměř jednu miliardu vyšší daňové příjmy a o čtyři miliardy vyšší hrubý domácí produkt za jeden rok. Největší prospěch z veletrhů mají firmy podnikající v dopravě, dále hotely a restaurace.
Tipy z jednotlivých veletržních expozic
Hospodářské noviny, 3.10.2005, autor: Tomáš Fránek
Podobné zprávy

Zájem o hry na vzestupu. Jak jej využít?
Měření sledovanosti se musí změnit, shodují se manažeři. Domluví se? Jak?
V marketingu se více soustředíme na značku
