Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Velké regionální rozdíly v kupní síle

Redakce MAM13. 9. 2005

V České republice jsou velké regionální rozdíly v kupní síle obyvatel. Zatímco v Praze je podle průzkumu společností Incoma Research a GfK kupní síla obyvatel o 33 procent vyšší, než činí její celorepublikový průměr, tak například v některých moravských regionech je tento ukazatel proti průměru až o několik desítek procent nižší. Kupní síla obyvatel ČR navíc výrazně pokulhává za průměrem původních patnácti členských zemí Evropské unie.
“Podle očekávání je s velkým náskokem v čele hlavní město Praha. V přepočtu na obyvatele zde kupní síla dosahuje téměř 133 procent celorepublikového průměru. Na opačném pólu žebříčku jsou desítky obcí, kde jsou průměrné hodnoty indexu kupní síly pod úrovní 70 procent,” řekla Martina Drtinová ze společnosti Incoma Research.
Dodala, že mezi regiony převyšující celorepublikový průměr kupní síly patří pouze kraje Karlovarský, Liberecký, Středočeský a Plzeňský. Naopak kraj Vysočina dosahuje jen 90,3 procenta. “Zjednodušeně lze hovořit o bohatém západu a chudém východu,” podotkla Drtinová.
Mezi pětici nejbohatších okresů se vedle hlavního města a obou přilehlých okresů podle Drtinové dostaly ještě Plzeň-město a Cheb. “Naopak žebříček uzavírá okres Bruntál, kde je index kupní síly 85 procent,” uvedla.
Kupní síla obyvatel ČR se podle průzkumu přibližuje evropskému průměru jen velmi pomalu. “Svou paritou kupní síly se v současné době pohybujeme přibližně na 66 procentech průměrné úrovně evropské patnáctky. Vedeme si tak sice hůře než Slovinci (74 procent), ovšem lépe než Maďaři (59 procent), Slováci (49 procent) či Poláci (45 procent),” upozornila Drtinová.
Výsledkům průzkumu kupní síly obyvatel ČR odpovídají velké regionální rozdíly v hustotě rozmístění velkých nákupních center, které developeři zatím umisťují především do bohatších regionů.
Nejvíce možností utrácet v obchodních komplexech mají spotřebitelé v Praze, která v závěru loňského roku disponovala více než 400 000 metry čtverečními prodejní plochy. V Praze tak na tisíc obyvatel připadalo 339 metrů čtverečních moderní prodejní plochy. Naopak nejhůře na tom byli z tohoto pohledu obyvatelé kraje Vysočina, kde se nenacházelo ani jedno moderní nákupní centrum.

×

APK./2 má novou anketu celebrit

Starší článek

Náklad stoupl Blesku, MfD a Právu

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter
Foto: Maserati

VIDEO: Droga 5 a David Beckham túrují Maserati

Maserati si vybrala globálního ambasadora. Stal se jím bývalý fotbalista David Beckham. Spolupráci zahájili novým spotem.
15. 4. 202114. 4. 2021
Newsletter

Tiktok dnes mění pravidla pro personalizovanou reklamu

Uživatelé v Evropě však díky nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), budou mít možnost nastavení vrátit zpět jen k zobrazování obecných namísto…
15. 4. 202114. 4. 2021
Newsletter

Albert spustil věrnostní klub pro všechny. Novinky chystají i další

Řetězec dal v rámci udržitelnosti přednost pouze aplikaci. Investice do věrnostních systémů rostou, firmy dávají důraz na retenci zákazníků.
15. 4. 202114. 4. 2021
Newsletter

Retail Summit Action shrne obchod s potravinami po roce pandemie

V rámci letošního Retail Summitu se bude diskutovat nová realita obchodu. Ještě předtím ale pořadatelé přicházejí s menším formátem Retail Summit…
15. 4. 202114. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí
Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více