Po evropských vydavatelích a telekomunikačních společnostech se i představitelé některých technologických firem a zájmové skupiny sdružující některé internetové vydavatele postavili proti snaze Evropské komise rozšířit záběr směrnice Televize bez hranic i na internet. O nových záměrech jednají experti na semináři v Liverpoolu.
Skupiny Broadband Stakeholder Group (BSG) a Intellect označily plánované změny jako nefunkční, předčasné a nevhodné. Sejně jako dříve vydavatelé tištěných novin v nich spatřují snahu regulovat obsah vydávaných publikací „zadními vrátky“.
Podle BSG a Intellectu jsou ale už definice, které komise ve svých návrzích používá, zastaralé. Stejně jako vydavatelé novin se obávají, že v budoucnu by se směrnice mohla použít i na internetové noviny, které jsou mimo rámec toho, co komise smí regulovat.
„Naši členové jsou vážně znepokojeni tím, že návrhy Evropské komise budou bránit růstu trhu nových médií v Evropě,“ řekl dnes Anthony Walker, který řídí jedno z oddělení v lobbyistické skupině Intellect. Nové audiovizuální služby musejí dostat čas na to, aby se mohly rozvinout a aby mohla v maximální míře působit inovace. EK se podle jeho slov nemá snažit je „spoutat předčasnými a zbytečnými regulačními zásahy“.
BSG provedla anketu mezi řediteli dotčených firem. Zjistila, že 80 procent z nich se domnívá, že nové návrhy komise otevírají dveře další regulaci, a 77 procent si myslí, že návrhy komise by mohly bránit rozvoji nastupujícího trhu nových médií. Tento trh je nesmírně dynamický a prochází neustálými změnami. Proto není situace vhodná k přehnané regulaci.
Zástupci těchto skupin a firem respektují, že směrnice Televize bez hranic z roku 1989 potřebuje změny, ale podle nich to nejsou ty, které navrhuje komise. Podle jejich názoru by se komise měla „vrátit k rýsovacím prknům“ a své návrhy zevrubně přepracovat.
EK se nyní rozhodla rozsah pravidel rozšířit právě proto, že nynější směrnice rychle zastarává. Nová pravidla se vedle rozšíření na internet zabývají také ochranou nezletilých, vysíláním přes hranice, reklamou, či přístupem ke sportovním přenosům.
Nová média přinesla celou řadu revolučních změn, mezi které patří i to, že i na internetových stránkách vydavatelů novin jsou audiovizuální díla včetně zpráv. Podobně jsou vydavatelé dříve jen tištěných médií dodavateli audiovizuálních zpráv a dalších děl do mobilních telefonů. Naopak televizní společnosti mají běžně internetové stánky s nejen audiovizuálním, ale převážně textovým obsahem.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?