Švédský řetězec H&M vítězí zdáním luxusu

29. 9. 2005 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Šaty jako od předních návrhářů, ale za lidovou cenu. Taková je strategie největšího oděvního řetězce v Evropě, společnosti Hennes & Mauritz (H&M). A vyplácí se.
Za třetí kvartál účetního roku vydělal švédský výrobce oblečení nejvíce za poslední dva roky. Zisk mu stoupl o 36 procent na rovných 277 miliónů dolarů a předčil očekávání.

MEZITITULEK: Nízké ceny a slavná jména
„Společnost H&M se zdá být relativně odolná ke klesajícímu zájmu zákazníků, který v poslední době oděvní průmysl zasáhl,“ shrnuje pro agenturu Bloomberg Claire Kentová, analytička z Morgan Stanley.
Za úspěchem v podobě stálého přílivu zákazníků stojí obchody na lukrativních místech, neustálé doplňování zboží, někdy i dvakrát do týdne, a také účinná reklama. Mladé zákazníky lákají také módní střihy a v posledních dvou letech i slavná jména. Vloni kolekci pro H&M vytvořil přední německý návrhář Karl Lagerfeld, letos v listopadu do obchodů přijde řada od dcery slavného „brouka“ Stelly McCartneyové.
Na prvním místě v receptu na úspěch švédského výrobce oděvů však stojí především nízké ceny. Firma veřejně deklaruje, že až třicet procent svého zboží šije v Asii, především v Číně, a to jí umožňuje držet náklady nízko. I v současné době, kdy Evropská unie zavedla limity na čínské dovozy textilu, se obchodní oddělení snaží ze současných podmínek vytěžit co nejvíce. Ve stejný čas se výkonný ředitel Rolf Eriksen zbavuje zásob a přidává nové pobočky.
Díky tržbám si řetězec další expanzi může dovolit: jen za posledních osm měsíců otevřel 68 nových poboček, a celkově tak prodává své zboží již ve více než 1100 obchodech.
Dalších sedmdesát prodejen plánuje H&M ještě otevřít. „H&M se snaží zaplnit vakuum – existuje stále hodně trhů, kam by mohl expandovat,“ myslí si Chris Tinker z londýnské ICAP. Švédové se chystají rozšiřovat svou působnost v USA i Německu, uvažují také o internetovém obchodě v Nizozemsku.
Podobným maloobchodním sítím s oblečením jako švédská H&M se v poslední době daří. „Strategie, že si zákazník může koupit stejně módní oblečení jako od luxusních značek, ale za přijatelnou cenu, je stále účinná, “ doplňuje Chris Tinker. Tak účinná, že řetězce musí čelit obvinění slavných návrhářů z kopírování.

MEZITITULEK: Benetton ztrácí
Kromě řetězce H&M se strategie vyplácí i jeho největšímu rivalovi, španělskému koncernu Inditex, který provozuje například síť obchodů Zara. Tomu za druhé čtvrtletí stoupl zisk dokonce o čtyřicet procent.
Americký Gap s téměř třemi tisíci pobočkami zase vykázal zisk vyšší o 12,8 procenta.
Naopak třeba italská oděvní firma Benetton, podle odborníků ani klasický řetězec s oděvy pro střední třídu, ale ani luxusní obchod v pravém slova smyslu, se radovat nemůže. V prvním pololetí vytvořila čistý zisk o 9,8 procenta nižší než vloni. Na klesající zisky a tržby si koncern stěžoval již dříve, protože levnější řetězce, jako například H&M nebo Zara, jej nutí snižovat ceny.

Hospodářské noviny, 29.9.2005, autor: Martina Laresová, Adam Junek

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení