Spotřebitele lákají malá a levná auta

7. 9. 2005 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pěkný vzhled, komfort či dobré jízdní vlastnosti – k faktorům, které dříve při koupi auta hrály důležitou roli, se dnes u mnoha zákazníků přidává ještě další. Nízká spotřeba.
Trend k levnějším a úspornějším modelům potvrzuje například i německý Svaz automobilového průmyslu.
„Snažíme se dělat, co můžeme, abychom vysoké ceny ropy nějak vyrovnali. Investujeme do technologií, které mají šetřit spotřebu a rozšiřujeme paletu našich produktů,“ říká prezident svazu Bernd Gottschalk. „Průměrnou spotřebu nových modelů jsme za posledních patnáct let snížili zhruba o 25 procent,“ dodává.
Dnes tak auto vyrobené v Německu na 100 kilometrů spotřebuje průměrně 6,8 litru pohonných hmot.
Ti zákazníci, kteří nechtějí zanevřít na větší a luxusnější auta, pak v případě rostoucích cen benzínu raději omezí jejich užívání. Jen v Německu za první pololetí letošního roku klesla spotřeba benzínu o pět procent, u dieselu to bylo 1,5 procenta.
I tak se ale dieselové motory těší stále větší oblibě. Na jednu stranu totiž šetří peněženky zákazníků, na druhou stranu jim ale umožní získat model, který chtějí. V Německu tak dnes autem na naftu jezdí pětina řidičů. Ještě větší podíl pak má diesel ve výrobě. Zatímco ještě před dvěma lety mělo dieselový motor 39 procent všech vyrobených aut v Německu, dnes je to již procent 46,7.
Na fanoušky dieselových motorů zčásti sází také italský výrobce Fiat, který včera představil svůj nový model Punto Grande. K mání je vůz ve dvou benzínových a čtyřech turbodieselových variantách motorů. Koncern do úspěchu tohoto auta vkládá velké naděje, věří, že se jej v příštím roce prodá 350 000 až 400 000 kusů. Polovina z toho by přitom měla najít kupce na domácím italském trhu. Oslovit by nový model měl podle Luca De Mea, šéfa značky Fiat, především mladé lidi.
Velký význam má Punto především díky tomu, že je to jeden z mála výnosných modelů automobilky. „Toto auto je klíčem k budoucnosti,“ komentoval jej Thierry Huon, analytik společnosti Exane BNP Paribas. Zřejmě i proto měl design auta na starosti Giorgetto Giugiaro, který již koncipoval první generaci punta a první model Golf od konkurenčního výrobce Volkswagen. „Na cokoliv Giugiaro v minulosti sáhl, to mělo úspěch,“ tvrdí o něm i De Meo.
Pomoci má automobilce ale také nová aliance s jiným výrobcem. Kdo jím bude, nicméně nechtěl generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne říci. „Bude to průmyslová, a ne finanční aliance. A nebude to žádný asijský partner,“ řekl včera.
Již nyní Fiat spolupracuje na výrobě užitkových vozů se společností Peugeot Citroen.
V minulosti měl navíc Fiat spolupráci s americkým výrobcem General Motors, tu ale letos ukončil. GM za svůj odchod italskému partnerovi musel zaplatit 1,55 miliardy eur. Najít partnera je podle expertů pro Fiat nezbytné, protože se jinak nedokáže prosadit na tvrdém automobilovém trhu.

Hospodářské noviny, 7.9.2005, autor: (bb)

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.