SOS: Internetové obchody často nedodržují občanský zákoník

21. 9. 2005 08:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Značná část tuzemských internetových obchodů podle průzkumu Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) nedodržuje povinnosti stanové občanským zákoníkem, a krátí tak práva svých zákazníků. Letošními testy SOS totiž bez problémů prošlo pouze 29 ze 100 internetových obchodů. V předchozím průzkumu SOS vyhovělo zkoumaným kritériím 49 procent internetových obchodníků.
„Při zkoumání obsahu stránek internetových obchodů, a to zejména kontaktních údajů, obchodních podmínek a reklamačních řádů, bylo zjištěno, že zdaleka ne všechny plní povinnosti o informování spotřebitelů dané občanským zákoníkem,“ řekla právnička SOS Klára Přikrylová.
Například 59 procent obchodníků podle Přikrylové nepoučilo před odesláním objednávky své zákazníky správně nebo je nepoučilo vůbec o jejich právu na odstoupení od kupní smlouvy, kterou uzavřeli pomocí internetu. „To je proti minulým testům internetových obchodů prováděným SOS výrazné zhoršení,“ podotkla Přikrylová.
Sedm procent testovaných obchodů zase podle SOS zkracovalo zákonnou záruční dobu na zakoupení zboží, což je lepší výsledek než v dřívějších průzkumech. „Zhruba 15 procent obchodů ale ve svých obchodních podmínkách výslovně vyloučilo právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy z toho důvodu, že zboží objednané dálkově odebrali osobně,“ uvedla Přikrylová.
Dodala, že průzkum odhalil v internetových obchodech další nesrovnalosti. „Nejčastěji se jednalo o účtování poplatku za takzvanou neoprávněnou reklamaci, požadavek obchodníků na zaslání zboží k reklamaci pouze v originálním obalu či neprodloužení záruční doby při výměně zboží,“ řekla Přikrylová.
Někteří internetoví obchodníci navíc své obchodní podmínky zaštiťovali nepravdivou informací, že byly konzultovány s SOS, což podle odborníků mohlo zmást spotřebitele. „Upozorňujeme na to, že se naše sdružení se zněním obchodních podmínek těchto obchodníků nemohlo v žádném případě ztotožnit a v nejbližší době podnikneme kroky k tomu, aby tato zavádějící informace z internetových stránek obchodů, kterých se týká, zmizela. V opačném případě jejich seznam zveřejníme,“ upozornila Ivana Picková z pražské centrály SOS.
Nákupy přes internet v ČR rychle rostou. Podle odhadů objem celkových online prodejů v ČR se letos zvýší na sedm miliard korun, což je o třetinu více než loni.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.