Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Reality show a regulace médií

Redakce MAM22. 9. 2005

Uvedení reality show VyVolení v TV Prima a Velkého bratra v TV Nova vzbudilo kritické ohlasy u celé řady diváků. Mnoho z nich se obrátilo na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání se žádostí, aby se tyto pořady nevysílaly před 22. hodinou večer, protože je nepovažují za vhodné pro děti a mladistvé.
V médiích se objevily i razantnější reakce. Režisér Vít Olmer v Lidových novinách (15. 9.) sarkasticky porovnal jazyk Shakespeara s jazykem štamgastů čtvrté cenové kategorie, který používají protagonisté reality show, a naznačil, že by se tím »představitelé státu« měli zabývat. Podezřívá je, že mlčí, protože si nechtějí popudit voliče. Další kritika přichází od lidí přesvědčených, že společenská odpovědnost médiím velí veřejnost kultivovat. Jak Olmer, tak oni by nejspíš rádi dosáhli zrušení podobných pořadů, protože snižují práh toho, co je společensky přijatelné. Co však může zajistit regulace médií? Evropská směrnice Televize bez hranic, která definuje standardy obsahu televizních programů v EU a kterou aplikuje i český vysílací zákon, vychází z předpokladu, že chránit dospělého před jím samým lze jen ve výjimečných, úzce definovaných případech. Jednak se vkus nedá oktrojovat mocenskými prostředky státu, jednak by omezení mohla zasáhnout svobodu tvorby i šíření informací. Směrnice zároveň vychází z přesvědčení, že děti a mladiství, kteří jsou bezbranní vůči mediálním trikům, potřebují zvýšenou ochranu. Proto vysílací zákon říká, že provozovatel vysílání má povinnost »nezařazovat v době od 6.00 hodin do 22.00 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých«. Jaké pořady to jsou, je věcí společenské konvence. V Británii reality show v hlavním vysílacím čase neběžely. Fakt, že obě naše komerční televize zařadily upoutávky z pořadů, jejichž problematičnosti si byly dobře vědomy, do hlavního vysílacího času, svědčí o tom, že nás vytváření podobných konvencí teprve čeká.

Ekonom, 22.9.2005, autor: Václav Žák, člen RRTV

×

Britové opouštějí bulvár

Starší článek

Před 50 lety začala vysílat televize ITV

Novější článek

Podobné zprávy

Sport
Foto: iStock

ČT získala práva na vysílání Evropské ligy UEFA pro další tři sezóny

České televizi se podařilo získat práva na Evropskou ligu UEFA i nově ustavenou Evropskou konferenční ligu UEFA, a to až do roku 2024. Vlastní také práva…
15. 4. 202115. 4. 2021
Marketing

Bonami odstartovalo svoji zatím největší televizní kampaň

Bonami, prodejce nábytku a potřeb pro domácnost a zahradu, tento týden odstartoval rozsáhlou televizní kampaň na podporu brand awareness v České republice,…
15. 4. 202115. 4. 2021
Akce

Výsledky soutěže Shoproku: zvítězil lidl-shop.cz, uspěl 4camping.cz nebo Scuk

Nejpopulárnějším českým e-shopem podle hlasování zákazníků se stal Lidl-shop.cz. Tím nejkvalitnějším na základě recenzí a hodnocení, absolutním vítězem…
15. 4. 202115. 4. 2021
Média

Komunikační agentura Knowlimits uspěla v žebříčku RECMA

Pařížský institut zařadil v reportu Quali-pack Knowlimits na první místo mezi českými mediálními agenturami s hodnocením „high profile“. Díky uzavřeným…
15. 4. 202115. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více