O stahování rádií do MP3 přehrávačů je zatím v ČR minimální zájem
O stahování rozhlasových pořadů či jiných audio souborů do MP3 přehrávačů, tzv. podcasting, je zatím v Česku minimální zájem. Počet uživatelů se pohybuje ve stovkách lidí a komerční využití služby je nulové. Může za to jednak omezená nabídka česky mluvených zdrojů, ale i poměrně malé rozšíření cenově dostupných zařízení, která umožňují jejich příjem. Vyplývá to z odpovědí odborníků na dotazy ČTK.
Podcasting vznikl složením označení MP3 přehrávače iPod a slova broadcasting, které v překladu znamená vysílání. Podcast je audio soubor ve formátu MP3, k jehož pravidelnému stahování z internetu se mohou uživatelé přihlásit pomocí aplikace nainstalované na počítači. Lidé si tak mohou po stáhnutí přehrát svůj oblíbený pořad v čase, kdy se jim to hodí, a ne tehdy, kdy jej rozhlasová stanice či jiný zdroj vysílá.
Zřejmě jako první nabídlo touto formou své vybrané pořady pražské rádio Akropolis. Podcasting zkouší i Český rozhlas. Oficiálně však podle mluvčího Marka Illiaše tuto možnost nenabízí. Zájem o stahování rozhlasových pořadů ve formátu MP3 nikoli přes internet, ale například ve formě vypálených CD, je podle něj minimální a služba je placená.
Podle odborníka na telekomunikace Patricka Zandla by právě stahování relací Českého rozhlasu či některých internetových radií mohlo být pro uživatele zajímavé. Zatím ale musejí vzít zavděk zahraničními zdroji, jako jsou rozhlasové stanice BBC či CBC.
Podcasty jsou v současnosti zdarma. Pro komerční činnost se ale podle odborníků nabízí například možnost předplatného pro stahování určitého obsahu, zařazování reklamy do souborů, či vytváření placených specializovaných serverů. “O komerčním využití v ČR jsme zatím neslyšeli, ale předpokládáme, že se objeví po spuštění na zpravodajských serverech,” míní Nikola Rafaj z Asociace pro elektronickou komerci s tím, že smysl tohoto “výkřiku” technologií vidí ve zpravodajství například v turistice, vzdělávání nebo v alternativních rádiích.
Rozvoj obsahu může podpořit prodej vhodných MP3 přehrávačů s přístupem na internet. Ten se má zvyšovat. Například firma Apple odhaduje, že letos v tuzemsku prodá 20 000 iPodů proti 4000 kusů v loňském roce.
Podobné zprávy
Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych
Dm drogerie uvádí k životnímu prostředí neutrální řadu produktů Pro Climate
Až bude třeba zahnat žízeň, taste Braník!
