Na Discovery ven
Nezkrácená verze textu, který vyšel v Marketing & Media číslo 37.
Start i přistání raketoplánu Discovery sledovalo významné procento televizních diváků mimo domov. Zjistila to výzkumná společnost Arbitron, která měřila sledovanost 62 televizí vč. kabelových, v oblasti Houstonu, Texas (USA).
13% televizních diváků z oblasti Houstonu sledovalo přistání Discovery právě mimo domov (dne 9.8.2005) a jeho start sledovala mimo domov dokonce čtvrtina diváků pěti lokálních TV stanic a čtyř kabelových televizí, které start vysílaly (dne 26. 7. 2005).
Významná mezinárodní výzkumná a marketingová společnost Arbitron zveřejnila dne 30. 8. 2005 výsledky z měření sledovanosti televize pomocí vlastní technologie PPM (Portable People Meter) pro dva důležité dny raketoplánu Discovery (26. 7. a 9. 8. 2005). Zjistila, že významné procento diváků v obou vybraných dnech sledovalo televizi v jiném než domácím prostředí.
Mobilní měřící zařízení Portable People Meter (PPM) je měřícím systémem, který umožňuje měření diváků/posluchačů z hlediska poslechovosti rádií a sledovanosti televizí, vč. kabelových a satelitních a rozlišuje, zda divák/posluchač sleduje/poslouchá médium doma nebo mimo domov.
PPM je měřící zařízení velikosti mobilního telefonu, který sledovaná osoba nosí stále při sobě. Zařízení snímá pouze vysílané kódované záznamy z jednotek měření (rádií, televizí), nikoliv hlasy nebo zvuky.
„S touto unikátní metodou měření sledovanosti televize na kterékoliv místě, kde se divák pohybuje, jsme poprvé přinesli kompletní informace o počtu diváků startu raketoplánu v oblasti Houstonu, ať již sledovali televizi v domácím nebo mimo domácí prostředí,“ říká prezident společnosti Arbitron Pierre Bouvard.
„Začínáme se učit, že měření sledovanosti mimo domov má větší význam než pouze při měření např. sportovních utkání v hospodách a barech,“ dodává Pierre Bouvard.
(zdroj: www.arbitron.com)
Obdobnou inovativní technologii měření přinesla na český trh společnost GfK Praha. GfK Praha v České republice v roce 2004 úspěšně realizovala pilotní výzkum pomocí technologie Radiocontrol a měřila poslechovost rádií a sledovanost televizí v Praze po dobu 12 týdnů. Měřící jednotkou bylo zařízení v podobě hodinek, které testovaná osoba nosila na ruce (zařízení mimo jiné i jako hodinky opravdu fungovalo). Hodinky identifikovaly sledovaná média pomocí srovnání s vzorky vysílání a přinesly tak zajímavá data i ze sledovanosti/poslechovosti mimo domov.
Systémy hardwaru a softwaru Radiocontrol/Telecontrol prokazují svoji kvalitu v řadě zemích již po 15 let. Tento švýcarský systém elektronického měření auditoria televize a/nebo rozhlasu je vedoucím telemetrickým systémem v Evropě a spoléhá na něj mnoho institutů skupiny GfK. Zkušenost se systémem mají – nejen v rámci skupiny GfK – v Maďarsku, Švýcarsku, Rakousku, Německu, Velké Británii, Rusku, Švédsku, Francii, Španělsku, Portugalsku, Ukrajině, Japonsku, Mexiku atd.
Další generace technologie použité GfK Praha (Mediawatch) aspiruje v ČR na pozici doplňkového měření ke stávajícím peoplemetrům a tím zajistit i data ze sledovanosti televize právě mimo domov.
-red-
Podobné zprávy
Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě

VIDEO: Droga 5 a David Beckham túrují Maserati

Tiktok dnes mění pravidla pro personalizovanou reklamu
