Kam směřuje český realitní trh?

5. 9. 2005 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Kam směřuje český realitní trh?
Komerční segment už je rozdělen mezi zahraniční hráče, ale v rezidenčním ještě vidím velký potenciál. I když je na trhu hodně realitních agentur, předpokládám, že za takových pět let tady může být několik větších řetězců. Vývoj může být velmi podobný jako u čerpacích stanic či obchodů s potravinami.


Takže vývoj je srovnatelný se zahraničím.
Není jiná varianta než spojování menších společností do větších celků. V segmentu nemovitostí chybí jistota a pocit bezpečí pro zákazníka, to se týká i kvality poskytovaných služeb. Tohle je jednoznačný trend, i když každá země má svá specifika.


Co může zvýšit kvalitu nabízených služeb?
Systém licencovaných makléřů: ten tady nefunguje a reality může prodávat prakticky každý. Navíc by obchody měly probíhat jen prostřednictvím exkluzivních smluv a realitní kanceláře by se měly specializovat. Když chce malá kancelář spravovat větší oblast, je to na úkor kvality. Tady musí zapracovat legislativa, proto je nezbytný i lobbing.


Je situace vážně tak špatná?
Realitní kanceláře jsou u nás téměř bez výjimky zaměřené lokálně a velká část z nich postavila své podnikání na kontaktech, nikoli na značce. Pokud vyjdete na ulici a zeptáte se deseti lidi, jaké znají realitní kanceláře, předpokládám, že tak polovina nezná žádnou, nefungují „na jméno“. Když klienta zaujme nějaká nemovitost, zavolá do kanceláře. Pokud se pak rozhodne pro koupi, vybaví se všechny náležitosti a obchod tím končí. Neexistuje tu poprodejní servis.


O co konkrétně jde?
Nejrůznější odborné konzultace ohledně nemovitosti. Nikdy nevíte, jestli za chvíli nebudete potřebovat realitního makléře znovu. Trend je v tomhle jednoznačný a kopíruje životní styl západních států. To, že naši rodiče žili celý život v jednom bytě, už pro nás neplatí.


Ale lidé hledají v bydlení jisté zázemí, stabilitu…
Kvalita bydlení dnes nesouvisí se zázemím ani s tím, jestli bydlíte ve stejném bytě dvacet let. Stírají se hranice, lidé jsou mobilnější a svobodnější. Před dvaceti lety byl problém, jak čas utratit. Dnes čas nemáte, čímž získává na ceně. Proto je důležité komunikovat značku: aby spotřebitel věděl, s kým mluví a jaké záruky kvality může očekávat. Čím míň máte času, tím hůř rozlišíte, jaký produkt kupujete. U hamburgeru je to jedno. U služeb je to složitější, neboť jsou dražší.


Jak funguje na realitním trhu komunikace?
Realitní reklama tady téměř neexistuje. Komunikují developeři; všechno ostatní je až na výjimky inzerce, což za reklamu nepovažuji. Takže je co zlepšovat a souvisí to s tím, o čem jsme už mluvili: spotřebitelé by měli vnímat realitní trh podle značky, a k tomu je reklama nutná. Na druhé straně je těžké budovat značku, pokud působíte lokálně – nadlinková celostátní komunikace pro lokální společnosti samozřejmě nemá smysl.


A co jiné formy?
Dobré je komunikovat přímo na spotřebitele, kteří už mají v plánu koupit byt – i tady je ovšem značka nezbytná. Pokud ji komunikujete obecně, pak možná devět z deseti příjemců reklamy nejsou zrovna ti, kteří chtějí koupit dům, ale třeba za rok to bude jiné. Proto se snažíme využívat to, co jinde v Evropě: čtyři profilové skupiny, které jdou napříč hranicemi. Sponzorujeme fotbalový Pohár UEFA, sjezdové lyžování, formuli 1 a golf.


Kde je komunikace zmiňované kvality?
Klient by měl mít ke svému makléři důvěru, a ta se buduje postupně. I proto drtivá většina našich makléřů celosvětově používá vizitky s fotografiemi. Tím jenom potvrzuji význam skutečně osobního makléře.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.