Češi utrácejí za oděvy stále více
Češi stále více dbají na svůj zevnějšek. Za obuv a oblečení vydávají každým rokem více peněz. Potvrzují to obchodníci i statistiky.
“Tržby za textil pravidelně rostou od září 2003,” říká mluvčí Českého statistického úřadu Jana Bondyová. Dynamika růstu tržeb za textil patří dlouhodobě k nejvyšším. Dokládá to i poslední vývoj maloobchodních tržeb za červenec. Zatímco celkově meziročně obchodníci utržili o necelá dvě procenta více, za textil a obuv lidé utratili o 12,2 procenta více.
Růst tržeb zaznamenávají jak supermarkety, tak specializované prodejny s dražším zbožím. “Zájem o luxusní oblečení se zvyšuje, ve srovnání s minulým rokem se naše tržby zvedly asi o 15 procent,” říká vedoucí prodejen Hugo Boss Alexandra Udženija. Dodává, že průměrná cena obleku je 16 tisíc korun a se slevou je kupuje jen málokdo. “Většina zákazníků raději žádá větší výběr zboží a zaplatí plnou cenu,” říká Udženija.
Velká skupina lidí v jiných obchodech ale slevy využívá. Podle Martiny Drtinové z Incoma Research právě to může být důvodem výrazného růstu červencových obratů. Sezónní zlevnění se projevilo také na tržbách největšího prodejce textilu v Česku, firmy Tesco Stores. “Obrat za oblečení se dlouhodobě zvedá, v červenci byl jeho růst podpořen slevami,” říká mluvčí Tesca Jana Matoušková. Stejný trend zaznamenávaly i další supermarkety. “Ještě více než textil se prodávala obuv,” říká vedoucí marketinku Globusu Boris Malý. Řetězce však nechtějí uvést konkrétní procentní nárůst.
Ten prozrazuje ředitel prodejen La Halle David Pažitka: “V červenci jsme proti loňsku za obuv utržili o polovinu, za oblečení o pětinu více než loni.” Prodej byl ale podpořen výraznými slevami spojenými s odchodem z českého trhu. Poslední prodejna byla uzavřena v srpnu.
Podle Incomy neexistuje jednoznačný trend na trhu s oblečením. Přestože mnoho lidí upřednostňuje levné nákupy na tržištích a ve slevách, s rostoucí životní úrovní také posilují specializované prodejny. A klesá zájem o zboží z druhé ruky. Second handům se v červenci meziročně snížily tržby o 6,3 procenta.
Prudce naopak vzrůstá počet prodejen s módou v nákupních pasážích. Zatímco na začátku loňského roku prodávalo módní oděvy, textil a obuv v těchto centrech 960 prodejen, v březnu 2005 to bylo již více než 1300 prodejen. Trh s textilem se postupně konsoliduje. Patnáctka největších společností v současné době kontroluje dohromady přibližně čtvrtinu trhu. Mezi obuvníky dominuje Baťa, v oblékání zase nejvíce lidí ze specializovaných řetězců preferuje Kenvelo. Podle ČSÚ Češi za textil a obuv ročně utratí přes 40 miliard korun. Do statistik se ale nedostane část zboží z tržnic, kde nakupuje asi pětina lidí.
Hospodářské noviny, 15.9.2005, autor: Miroslav Čepický
Podobné zprávy
Tescu bude v Česku šéfovat Katarína Navrátilová
Obrat e-shopů byl prvním kvartálu o 16 miliard korun vyšší než loni
