Spekulace kolem Primy pokračují,Zatajit informátora může někde znamenat i vězení

29. 9. 2005 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Již podruhé v průběhu měsíce pronikly do médií zprávy o tom, že se jedná o prodeji televize Prima zahraničnímu zájemci. Pokaždé šlo o nejmenovaný zdroj a vždy následovalo oficiální dementi z úst tiskové mluvčí majitele Primy GES Holdingu.

Poprvé se tak stalo, když MF Dnes 7. září otevírala vydání titulkem Primu chce koupit miliardář Murdoch. Podruhé, když 21. září týdeník Euro ve svém internetovém vydání Euro OnLine oznámil, že „polovinu televize prý kupují Švédové“.


E05_3913.gif ()



V obou případech mluvčí GES Holdingu Jana Adamčíková sdělila: „Prodej Primy není na pořadu dne,“ i když připustila, že o zájemce není nouze. Přes tato dementi týdeník Euro znovu 26. září v tištěném vydání opakoval, že „švédská mediální skupina Modern Times Group (MTG) podepsala kupní smlouvu na padesátiprocentní podíl v televizi Prima“.

Věřit, či nevěřit utajenému zdroji, toť otázka. Novináři z Hospodářských novin se pokoušeli dozvědět více, ovšem jak v MTG, tak v GES Holdingu naráželi na zeď mlčení. Jestliže počáteční informaci MF Dnes mnozí chápali jako selfpromotion Primy, která po úspěchu reality show VyVolení oznámila světu: „Máme úspěch, jsme na prodej, kdo dá víc?“ pak druhá zpráva z Euro Online může mít ještě jiný výklad.

Týdeník Euro patří do vlastnické sféry finanční skupiny PPF, která stojí na straně Novy. Informace o tom, že majitel GES Holdingu Ivan Zach podepsal s MTG smlouvu o prodeji Primy a že za poloviční podíl získal 50 milionů eur, může být vedena snahou ovlivnit probíhající obchodní jednání. I když cena Primy asi nedosahuje 300-350 milionů eur, jak by si přáli její majitelé, je zcela určitě vyšší než 100 milionů.

Pokud si něco Nova může přát, tak je to prodej Primy relativně slabé skandinávské skupině. Jestliže se něčeho může obávat, pak je to prodej Primy silnému partnerovi, například RTL Group. O tom, že RTL by ráda vstoupila na český trh, v PPF dobře vědí, vždyť RTL jednala o Nově s PPF dříve, než Ronald Lauder uplatnil své předkupní právo.

Není tedy vyloučeno, že se dočkáme podobných překvapení jako vloni 13. prosince, kdy deník Právo vyšel s titulkem „Do Novy vstoupí německá RTL“ a odpoledne bylo všechno jinak.


Ekonom, 29.9.2005, autor: Milan Šmíd, vysokoškolský pedagog

,Nepodmíněný čtyřměsíční trest za pohrdání soudem dostala letos v červenci novinářka deníku The New York Times Judith Millerová. Odmítla totiž sdělit jméno člověka, který jí pomohl odhalit identitu agentky CIA.
Posuzování případů, kdy novináři tají před úřady a soudy své zdroje informací, však není jednotné ani v Evropě, ani v samotných Spojených státech. Ve třicítce států USA novinář smí svůj zdroj tajit, v dalších za to jde do vězení.
Polské soudy mohou novináře přimět k prozrazení zdroje, je-li to nutné k odhalení spravedlnosti a vyšetřovatelé nemají možnost požadované informace zjistit jinde. Naopak právo chránit své zdroje mají od roku 1993 novináři ve Francii.
V Británii neexistuje zvláštní zákon, jenž by určoval, co novináři mohou či nemohou. A i když soud může reportérovi nařídit, aby svůj zdroj prozradil, v praxi se tak děje zřídka.
Svého informátora před dvěma lety velmi bránila BBC. Nepodlehla ani tlaku vlády. Jméno Davida Kellyho, na základě jehož informací vypukl skandál kolem britské účasti v Iráku, se ale na veřejnost dostalo z ministerstva obrany. Zbrojní expert nakonec spáchal sebevraždu.
Chorvatští novináři letos bojovali proti novému mediálnímu zákonu, který nařizuje zdroje zveřejnit, pokud jim to přikáže soud.

Hospodářské noviny, 29.9.2005, autor: (tof)

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.