Disney World zasáhl světovou zábavní turistiku

26. 9. 2005 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Když se přesně před čtyřiatřiceti lety, 1. října 1971, otvíral jihozápadně od floridského Orlanda obrovský tematický park Walt Disney World, byla to v zábavním světě největší událost tehdejší doby.
Pět let po smrti Walta Disneyho, zakladatele společnosti, jíž se už v padesátých letech začalo přezdívat „americká továrna na sny“, postavil koncern Walt Disney Company na začátku sedmdesátých let největší zábavní park na světě – jak rozlohou, tak nabídkou služeb.
Pravděpodobně nikdo v té době netušil, že stejnou charakteristikou se Walt Disney World bude chlubit i na začátku nového tisíciletí: jeho více než 122 čtverečních kilometrů dodnes žádný další zábavní park nepřekonal. Disney World je i spolehlivým ukazatelem zájmu turistů o zábavu – jako první se tu například objevila krize cestovního ruchu po teroristických útocích na New York a Washington v roce 2001.
Disney World přitom není nejstarším Disneyho parkem na světě. Dříve už vznikl mnohem menší tematický park na motivy slavných Disneyho filmů v kalifornském Los Angeles – kalifornský Disneyland letos slaví už padesáté narozeniny. Přesto je floridský Disney World považován za současný „střed moci“ koncernu Walt Disney Company. Až floridský Disney World totiž definitivně změnil světový zábavní průmysl, významně ovlivnil cestovní ruch i hotelnictví, nastolil nové trendy ve službách.
Během let následujících po jeho slavnostním otevření ve zdejším zábavním resortu vystavěly své hotely i slavné řetězce jako Mariott či Hilton, které tak v podstatě poprvé oficiálně uznaly komerční potenciál zábavního trhu. Není divu: zájem návštěvníků o Disney World byl od počátku obrovský, dodnes je hlavním symbolem americké popkultury. Propojení pětadvaceti hotelových resortů s pěti hlavními tematickými zábavními částmi parku plného atrakcí nejen pro děti, ale i pro dospělé, jimž ve středu vévodí slavný Popelčin zámek s desítkami obchodů a restaurací, je dodnes unikátní.
Právě orientací nejen na děti, ale také na dospělé návštěvníky, se Disney World stal průkopníkem zábavní turistiky. Park ve floridském Orlandu obklopují například luxusní golfová hřiště, mořský svět či známý Yacht Club. Takové provázání jednotlivých průmyslových sektorů určených trávení volného času bylo nevídané.
Unikátní však byly i výnosy, které začal floridský Disney World záhy generovat. Vyjma dvou kritických let 2002 a 2003 byl Disney World vždy v zisku. A to i tehdy, kdy se jeho sesterské parky – včetně nově otevřeného vodního Disneylandu v Hongkongu a evropského Disneyland Paris koncern Disney v současné době provozuje jedenáct zábavních tematických parků – potýkaly s problémy.
Letos se v hospodářských výsledcích Disney World opět odráží expanze Disneyho zábavní divize: podle Jaye Rasula, šéfa zábavní sekce Walt Disney Company, vzrostly zisky zábavních parků a resortů Disney o dalších deset procent. Především díky nim se čistý zisk společnosti zvedl meziročně o rekordních 41 procent na nynějších 851 miliónů dolarů.
Jen během loňského roku navštívilo hlavní část floridského Disney Worldu, sekci Magic Kingdom, přes patnáct miliónů lidí, uvádí odborný ekonomický magazín American Business. Do zbylých částí parku přišlo dalších 26 miliónů návštěvníků. Jednodenní vstupenka přitom přijde na téměř šedesát dolarů, tedy více než 1440 korun. Američané si během let navíc navykli na nový trend – kupovat vícedenní vstupné. Nejfrekventovanějším „entry passem“ do floridského Disney Worldu je v současné době čtyřdenní lístek za 185 dolarů.
Disney World pro letošní rok navíc láká na řadu inovací. U příležitosti oslav padesátého výročí kalifornského Disneylandu se na Floridě otevřely čtyři nové atrakce včetně dinosauřího parku či originálního Soarin‘, simulovaného adrenalinového letu nad Kalifornií.
Firma Disney se nyní soustředí na svou expanzi na čínský trh, kde vedle Hongkongu otevře do dvou let i druhý park v Šanghaji, fenomén floridského Disney Worldu ale hned tak něco nepřekoná.

Hospodářské noviny, 26.9.2005, autor: Irena Zemanová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.