Ahold je v křížku s Wal-Martem,Televizi PULS povede Korytář
Nizozemský obchodní řetězec Ahold, který v Česku provozuje sítě Albert a Hypernova, mohutně investuje ve Spojených státech, aby odlákal zákazníky největší světové síti Wal-Mart.
Pětapadesátiletý Anders Moberg, šéf Aholdu, včera prohlásil, že hlavní výzvu spatřuje ve zvýšení podílu svých firem Stop & Shop a Giant na americkém trhu, kde realizuje skoro 70 procent svého odbytu.
Tržby Aholdu v USA nicméně ve druhém čtvrtletí celkově mírně klesly, zatímco spolehlivě dominující Wal-Mart je ve stejném období zvedl. A prognózy tohoto kolosu nejsou považovány za růžové.
Šéf sází na americký trh
Mobergovou strategií je dlouhodobě investovat do rozvoje a zlepšení svých amerických obchodních sítí vysokých 1,6 miliardy eur.
Jak napsala agentura Reuters, ani obr Wal-Mart není v USA bez problémů, hlavně v důsledku prudkého zdražování energií.
Podle agentury Bloomberg tím nejen stoupají náklady na provoz, ale hlavně drtivá většina zákazníků Wal-Martu patří k nízkopříjmovým vrstvám, které mají kvůli vyšším cenám benzínu méně peněz na další nákupy kromě potravin. Ovšem také dceřiné firmy Aholdu v USA obsluhují v podstatě stejný segment spotřebitelů jako Wal-Mart a Ahold má tedy stejné potíže.
Nizozemská společnost má navíc s americkým trhem velmi špatné zkušenosti. Jeho předchozí management tam před několika lety mohutně expandoval.
Ale akvizice velké potravinářské distribuční sítě U.S. Foodservice se mu stala osudnou. Převzatý americký management totiž falšoval účetní knihy, aby zakryl ztráty. Když byly tyto podvody před dvěma roky odhaleny, Ahold byl naráz zavalen miliardovými ztrátami, které jeho další rozvoj zastavily.
Nový švédský šéf Moberg však od září 2003, kdy nastoupil u Aholdu, tento negativní vývoj zvrátil.
Výsledky za druhé čtvrtletí, které Ahold včera zveřejnil, ukazují, že tento čtvrtý největší světový obchodní řetězec má ještě řadu těžkostí. V tomto období vykázal celkový meziroční pokles tržeb skoro o jedno procento. Čistý zisk nizozemské společnosti činil 130 miliónů eur, ovšem ještě loni oznámila ztrátu. I tak je to za dva roky od krizové situace velký pokrok, hodnotí výsledky četní experti.
Analytik Andrew Bell podle agentury Bloomberg připisuje tento pozitivní vývoj Mobergovi, “Zdědil špatně fungující společnost, ale zvládl stabilizaci prodejen dceřiných firem a stlačil zadlužení,” řekl Bell.
Nejvíce rozšiřuje síť Česko
Zatímco v USA naráží Ahold na nelítostně tvrdé konkurenční prostředí, ve střední Evropě, zahrnující Česko, Slovensko a Polsko, se mu daří. Čisté tržby Aholdu v těchto třech zemích se v druhém čtvrtletí meziročně zvedly o dvě procenta na 412 miliónů eur.
Nejvíce z asi 520 prodejen jednotně řízených středoevropskou divizí Aholdu připadá na Česko. Počet zdejších prodejen by se měl zvýšit z dosavadních 234 o 67 supermarketů společnosti Julius Meinl. Staly by se součástí sítě Albert.
Jak včera HN sdělila Kateřina Černá, mluvčí Ahold Central Europe, dnes by mělo nabýt právní moci rozhodnutí českého Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které plánovanou transakci mezi společnostmi Ahold Czech Republic a Julius Meinl schvaluje. Dodala, že podpis smlouvy mezi oběma společnostmi je ještě podmíněn získáním různých licencí k provozování prodejen a dalšími právními akty.
Hospodářské noviny, 8.9.2005, autor: Miroslav Prchal, Miroslav Čepický
-zem-