Obchodníci se na letiště jen hrnou

6. 9. 2005 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

O pronájem obchodů a restaurací na letišti v Praze je obrovský zájem. Důvod? Počet lidí, kteří procházejí letištěm, se neustále zvyšuje. Atraktivnost letiště pro obchodníky vzrostla rovněž díky otevření nového terminálu. Loni ruzyňské letiště odbavilo necelých deset miliónů lidí – tedy přibližně o 30 procent více, než v roce 2003. To je v Praze historicky nejvyšší meziroční růst pasažérů. Letos by počet cestujících měl dosáhnout jedenácti miliónů.
Obchodníci těží i ze zpožděných letů aerolinek. V druhém čtvrtletí letošního roku dosáhlo podle informací společnosti Letiště Praha celkové zpoždění letů na Ruzyni přibližně 2458 hodin. To znamená, že každý pasažér odlétajícího letadla měl přibližně o pět minut více času na to, aby poseděl v restauraci, nebo si ještě koupil nějaký suvenýr. „Může se stát, že lidé čekají na start letadla i několik hodin, zejména kvůli špatnému počasí nebo pozdním příletům,“ potvrzuje Richard Klíma, mluvčí Řízení letového provozu.
Obchodníky neodrazuje ani výše nájmu. Nájemné za prostory na letištích je v evropských metropolích přibližně stejné jako v centru měst.
„Například nájemné za prodejny na varšavském a budapešťském letišti činí asi 100 eur za čtvereční metr na měsíc, tedy jako v hlavních obchodních zónách,“ vysvětluje Anna Kovaříková, mluvčí Letiště Praha. V centru Prahy se pak podle analýzy od firmy Cushman – Wakefield & Healey – Baker platilo loni měsíčně za čtvereční metr kolem 150 eur.
„V novém terminálu letiště Ruzyně je cenová politika založena na dvousložkové ceně. Pevná složka měsíčního nájemného dosahuje v současné době 60 eur za čtvereční metr. Pohyblivé nájemné je založeno na procentním podílu z dosahovaného obratu, přičemž jeho výše záleží na druhu prodávaného zboží a typu poskytované služby,“ doplňuje Kovaříková. Procentní, pohyblivou složku však odmítla sdělit s tím, že se jedná o obchodní vztah mezi dvěma partnery.
Nový terminál, který byl na Ruzyni otevřen koncem uplynulého týdne, disponuje cca 10,5 tisíce čtverečních metrů obchodních ploch, což je více než zdvojnásobení kapacity letiště. Přibližně 75 procent z nových ploch je již pronajato, nyní je zde několik desítek obchodů a restaurací. Nájemci byli vybíráni na základě výběrových řízení a obdobně budou vybíráni nájemci i na zbývající prostory.
Do nového terminálu rozšířila svou síť obchodů například společnost Travel Free, která patří do skupiny Unimex Group. O volné prostory na letišti má však zájem i Euroagentur. Zástupci firmy již oslovili Letiště Praha s tím, že zde chtějí otevřít restauraci a obchod. „Chtěli bychom zde provozovat i hotel,“ říká Viliam Sivek, šéf Euroagenturu.
Příjmy z obchodní činnosti tvoří významnou část příjmů firmy Letiště Praha. Za rok 2004 dosáhly výše 1,43 miliardy korun. Zájem o pronájem volných ploch na letištích roste téměř po celé Evropě. Vznikají zde dokonce i masážní salóny nebo lázně.

MEZITITULEK: Výnosy Letiště Praha (v tis. Kč)
Letecký provoz
2002 2 121 301
2003 2 381 311
2004 2 779 282
Obchodní činnosti
2002 1 256 783
2003 1 403 044
2004 1 430 683
Výnosy celkem
2002 3 378 084
2003 3 784 355
2004 4 209 965

MEZITITULEK: Počty letadel, která odstartovala z Ruzyně
2001 47 444
2002 50 669
2003 56 475
2004 71 041
Pramen: ČSL (dnes Letiště Ruzyně)

Hospodářské noviny, 6.9.2005, autor: Hana Vorlíčková

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.