Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Teleshoppingové kanály: Roste jejich nabídka i výnosy

Redakce MAM5. 9. 2005

Televizní kanály, jejichž hlavní náplní je vysílat teleshopping a nabízet zboží prostřednictvím obrazovky, už znají diváci v řadě evropských zemí. Nakupování čehokoli pomocí televize a telefonu se stalo jejich oblíbenou zábavou. Zatímco počet kanálů i tržby rostou, v jiných zemích si tyto aktivity hledají cestu ke světlu jen těžko.
Například Británie zažila v posledních pěti letech tak prudký rozvoj teleshoppingu, že ho některé analýzy označují dokonce za nejrychleji se rozvíjející odvětví televize. Zatímco před pěti lety bylo v Británii takových kanálů pět, nyní jich je přes 40, včetně kanálu, který se specializuje jen na potřeby pro golf.
Rozvoj znamená nejen zvýšení výnosů – poslední dostupná data z roku 2002 hovoří o ročním obratu 300 milionů liber. Přišly také některé problémy pro klienty a provozovatele. Britský regulační úřad dokonce odebral loni jednu licenci kvůli klamavé reklamě na teleshoppingovém aukčním kanálu Auctionworld. Regulační úřad pak zpřísnil pravidla poskytování informací na teleshoppingových kanálech, z nichž některé podle názoru kritiků přehánějí “obvyklou” cenu nabízeného zboží, aby zvýraznily své “slevy”.
V Rakousku se teleshoppingem zabývá soukromý kanál ATV+. Vysílá od června 2003 ve všední dny po celé dopoledne a v neděli ráno. Rakušané ovšem mohou přes satelit či prostřednictvím kabelové televize využívat bohaté teleshoppingové nabídky ze sousedního Německa, například na stanici RTL, což také činí.
Právě v Německu se teleshoppingu daří i přes trvající nepříznivou ekonomickou situaci. Tři největší teleshoppingové televizní kanály v Německu, QVC, HSE24 a RTL Shop měly v loňském roce obrat 871 milionů eur, napsal týdeník Der Spiegel s tím, že letos celkový obrat překročí podle Německého sdružení zásilkového obchodu (BVH) miliardu eur.
“Žádná jiná část trhu nemá v současnosti takový růst,” podotýká ředitel BVH Thomas Steinmark. “Teleshopping se stal třetím pilířem v oblasti televizního vysílání vedle veřejnoprávních televizí financovaných z poplatků a soukromých televizí financovaných z reklam,” tvrdí předseda představenstva mnichovského kanálu HSE24 Konrad Hilbers. Tento kanál, který začínal pod názvem H.O.T. už existuje deset let
Do teleshoppingu se proto v Německu začínají pouštět i běžné koncerny zkoušené malou ochotou spotřebitelů utrácet. Berlínský výzkumný institut Goldmedia vychází z toho, že trh “nákupů z domova” každoročně naroste o 11 procent a v roce 2009 odhaduje celkový obrat v této oblasti na 1,5 miliardy eur.
Například zásilkový obchod Otto už teď nabízí ošacení v rámci programu RTL Shop a uvažuje o zahájení vlastního prodejního televizního kanálu. Skupina RTL má vlastní teleshopping, RTL Shop od roku 2001 a prodává v něm širokou škálu zboží od pojištění až po panenky. Zatím je ovšem v červených číslech.
Kromě toho mohou v Německu takzvaná “teleshoppingová okénka” nabízet i soukromé televize, a to maximálně tři hodiny denně, čehož televize využívají. Podle institutu Goldmedia tvoří klientskou skupinu teleshoppingových programů v Německu zhruba 5,4 milionu lidí, většinou ženy mezi 40 a 60 lety.
Také ve Francii zaznamenává teleshopping značný rozvoj, ale tvoří jen zlomek prodeje na dálku. Televizní stanice M6, která vlastní nepřetržitě vysílající teleshoppingový kanál M6 boutique, loni udávala obrat z této činnosti 31,7 milionu eur (asi 950 milionů korun). Kromě specializovaného M6 boutique má teleshoppingová okénka mnoho dalších soukromých kanálů. Délku i dobu vysílání reguluje zákon. Ten také stanoví, že zboží lze do sedmi dnů vrátit. V nabídce převažuje zařízení domácností, potřeby pro kutily, elektronika, móda. Vysílání sledují podle průzkumů hlavně lidé mezi 40 a 50 lety a spíše ženy než muži.
Ve Vlámsku, bohatší holandskojazyčné části Belgického království, až do ledna 2001 platil zákaz vysílání teleshoppingu vůbec, pak jej zákon uvolnil pro komerční kanály, maximálně na tři hodiny denně. V druhé části Belgie zase veřejnoprávní televize RTBF musela před dvěma lety zaplatit vysokou pokutu za jediný spot; na rozdíl od běžné reklamy potřebuje totiž k vysílání teleshoppingu zvláštní souhlas pro každý případ. Zboží se tak nabízí v teleshoppingovým okénkách v programu komerčních stanic, čelících ovšem francouzské konkurenci.
V Polsku se poprvé teleshopping objevil již před 15 lety, nepřetržitě ale začala zdejší televize Mango vysílat asi před dvěma lety. Nyní ji mohou v programové nabídce nalézt diváci prakticky všech kabelových televizí. Za distribuci signálu jim televize Mango platí.
Na Slovensku zatím žádný televizní kanál, který by vysílal jen teleshopping, diváci nemají. Zájemci mají možnost využívat reklamních bloků všech velkých televizních stanic, výjimkou je soukromá televize JOJ. “Teleshopping nevysíláme, finančně se nám to nevyplatí,” řekl tiskový mluvčí televize JOJ Ľudovít Tóth.
Také v Rusku neexistuje žádný specializovaný televizní kanál zabývající se teleshoppingem. Diváci ale nabídky na zdravotní matrace, skvělé přístroje na formování postavy či nepostradatelné pomocníky do kuchyně znají. Vysílají je některé komerční televizní stanice, například “rodinný” a na ženy v domácnosti zaměřený kanál Domašnij (“Domácí”). Teleshopping je častěji k vidění na lokálních stanicích v ruských regionech. Ruská státní televize oficiálně teleshopping nevysílá, velké komerční stanice jako je například NTV, dávají přednost klasické reklamě.
Od pondělí budou mít k dispozici teleshoppingový kanál i diváci v Česku. V pondělí začne vysílat v kabelové síti Karneval stanice Top TV, v dalších menších sítích i přes satelit nekódovaně přes Czech Link. Podstatou programu budou magazíny, v nichž bude také televize nabízet výrobky nejrůznějších značek.

×

Top TV s kampaní

Starší článek

Beniak bude šéfem Reader’s Digest pro střední Evropu a Turecko

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Bohumil Pospíšil

Češi objevují nové sporty, MMA se leckdy vyrovná fotbalu

Představíme nové televizní studio s rozšířenou realitou a chystáme rekordní počet přenosů, říká šéf stanic O2 TV Sport Marek Kindernay Některé…
7. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20217. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více