Ahoj, nechcete vidět náš reklamní spot?

5. 9. 2005 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Budoucí Zlatý lev z Cannes v některé z novátorských kategorií možná právě dělá první krůčky na londýnském letišti Heathrow, které často slouží marketérům jako „laboratoř“.

Pasažéři procházející v blízkosti reklamní plochy jsou ve svém mobilním telefonu dotázáni, zda si nechtějí přehrát reklamní spot. Spolupráci navázala agentura Maiden Group, která už 80 let pronajímá reklamní plochy, a společnost Filter UK, která je jednou z IT firem specializujících se na přenos dat. „Pokusnými králíky“ jsou pasažéři Virgin Atlantic v salónku první třídy, propagovaným výrobkem nové SUV Range Rover.

Mnohem lepší zásah


„Venkovní reklama byla zatím některými zadavateli hodnocena spíše jako chudá příbuzná televizní či tiskové, ale když přidáte schopnost oslovit mobil, získáte mnohem výkonnější médium,“ tvrdí Alasdair Scott, kreativní manažer a spoluzakladatel Filteru. Rovněž v agentuře Maiden jsou spokojeni, nyní připravují instalaci vysílačů v dalších třiceti billboardech na nádražích či v nákupních střediscích. Mobilní marketing se tak dostane z úrovně jednoduchých textových zpráv či informací k efektivnější a hlavně integrovanější formě.


Zatím šla většina zadavatelů cestou rozesílání nabídky omezené, přihlášené skupině spotřebitelů; v USA např. některé kabelové televize zasílaly upoutávky na nové programy.


Lidé z branže se shodují, že nové billboardy jsou vhodné tam, kde tradiční média selhávají. Například mladší lidé méně sledují TV a mnohem méně čtou, tvrdí. Telefon ve spojení s venkovní reklamou by měl pomoci k jejich zásahu. Většina zadavatelů však poukazuje i na rizika, především po zkušenostech s agresivní reklamou na internetu, zejména tzv. pop-up formátem.


Proto se manažeři Maiden a Filter UK rozhodli omezit oslovování na určitou vzdálenost (cca 100 metrů) a před vlastní reklamou se dotázat, zda ji chce člověk vidět. V případě, že uživatel souhlasí, je mu pak zaslána na mobil. Systém v billboardu detekuje každý mobilní telefon s funkcí bluetooth v daném okruhu, zařízení má velikost kola od automobilu.

A výsledky?


Za dva týdny bylo „nalezeno“ a osloveno 87 tisíc telefonů s požadovaným zařízením a 13 tisíc lidí souhlasilo se zasláním spotu. Tedy 15% přijetí reklamy, mnohem vyšší než míra kliknutí (click rate) u internetové reklamy. Funkci bluetooth má podle nejnovějších výzkumů 64 milionů Evropanů a za poslední rok se jejich počet zdvojnásobil. V současnosti je vybaveno touto technologií zhruba 19 % telefonů.


Lidé, kteří byli v souvislosti s testováním nové formy reklamy osloveni, vesměs prohlásili, že nechtějí být oslovováni jakoukoliv reklamou. „Reklama je všude kolem, nepotřebuji ji i v mobilu,“ tvrdí čtyřiadvacetiletá Kelly, studentka z britského Norwiche. Nicméně doplňuje, že nabídky na služby a produkty spojené třeba s cestováním si ráda prohlédne. Potvrzuje se známý fakt, že spíše než forma oslovení je důležitá korelace „tématu“ se zájmy příjemců.


Dalším tématem diskuse je věková přístupnost: ve Velké Británii je významné procento počítačových her zaměřeno na spotřebitele starší 18 let. Tento problém ještě není zcela vyřešen, avšak Alasdair Scott z Filteru tvrdí, že se hodlají podřídit kodexu britské praxe, která takovou reklamu odsuzuje. „Když někdo poprvé reklamu odmítne, tak už ho v rámci stejné kampaně neoslovíme,“ tvrdí. Prý se to ovšem nemusí a zřejmě ani nebude vztahovat na případné další kampaně.

Kdo ještě…


Kromě Land Roveru už využilo nový kombinovaný formát i hudební vydavatelství EMI. Propagovalo nové album skupiny Coldplay s tím, že nabídlo 30vteřinové rozhovory s hudebníky či přímo videoklipy. Album bylo propagováno především na šesti londýnských vlakových nádražích. Dalším a podle ohlasů manažerů úspěšným „testovačem“ se staly British Airways, které se snažily spotřebitele upozornit na své nové webové stránky přes billboardy v okolí Londýna. Za 14 dní vidělo klipy v telefonu přes 10 tisíc lidí, víc než 10 % oslovených. „Je to něco, co budeme chtít využívat i v budoucnu,“ prohlásila mluvčí společnosti Anna Martinová.


Protože Evropa má oproti Americe náskok v penetraci mobilními telefony s podporou přehrávání videosekvencí, může podle mnohých obrátit trend v reklamní praxi, kdy inspirace „až příliš často“ přicházela ze zámoří. Ale i tam už vzniká konkurence: WideRay ze San Franciska obdobný systém testuje v 11 amerických a britských multikinech, kdy diváci čekající ve frontě na lístky mohou zhlédnout trailery k filmům, které se v kině právě promítají.


Připraveno podle Wall Street Journal.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.