Největší maloobchodní řetězec světa, americký Wal-Mart Stores, není spokojen s nadvládou britské společnosti Tesco na jejím domácím trhu, tedy v Británii. Šéfové Wal-Martu proto chtějí, aby úřady zahájily vyšetřování a zjistily důvody tak velkého náskoku Teska před konkurencí. Píše to britský list Sunday Times. Tesco ale interpretaci Wal-Matu odmítá.
Wal-Martu není lhostejné, jak si Tesco v Británii stojí, protože má sám na britských ostrovech obchodní zájmy. Ovládá tam řetězec Asda, který má ale podle nejnovějších informací jen 16,7 procenta trhu. Ředitel Wal-Martu Lee Scott řekl, že nadešel čas k tomu, aby se britská vláda začala zajímat o podrobnosti. Asda je se svým podílem na druhém místě za Teskem.
Výzkumná společnost TNS minulý týden uvedla, že Tesku podíl na trhu vzrostl za poslední zhruba tři měsíce na 30,5 procenta. V předchozím tříměsíčním období činil 30,4 procenta. Asda si rovněž polepšila, ale pouze z 16,6 procenta, tedy o desetinu procentního bodu.
„Když se dostanete na 30 procent a pak ještě dál, jsem si jist, že existuje bod, kde už má vláda povinnost intervenovat. Hlavně v Británii, kde je plánovací právo, které činí konkurenční prostředí obtížnějším,“ řekl šéf Wal-Martu. Tesco ale tyto výpady odmítá.
„Předchozí vyšetřování antimonopolního úřadu ukázala, že trh i Tesco fungují ve prospěch spotřebitele. Je to konkurenční trh, na němž vítězí zákazník,“ píše se ve stanovisku Teska. Podle něj jsou údaje v listě Sunday Times zkreslující a podíl 30,5 procenta se vztahuje k obchodu s potravinami. Podíl Teska na maloobchodním trhu v Británii se prý pohybuje jen kolem 13 procent.
Britský řetězec Tesco působí i v České republice. Společnost Tesco Stores vstoupila na český trh v roce 1996 a v současné době zde provozuje šest obchodních domů a 21 hypermarketů. Podnik v ČR zaměstnává téměř 8000 lidí.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).