Úřad povolil Prazdroji síť restaurací

8. 8. 2005 00:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Největší středoevropský pivovar Plzeňský Prazdroj, který ovládá asi polovinu tuzemského trhu, se už nemusí obávat problémů při budování sítě firemních restaurací a spolupráce na výrobě piva Klasik v pivovaru Platan.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) totiž změnil svá dvě záporná rozhodnutí ohledně smluv mezi pivovarem a provozovateli restaurací a také dohody mezi Plzeňským Prazdrojem a pivovarem Platan.
U sítě restaurací pod názvem Pilsner Urquell Original Restaurant původně antimonopolní úřad vydal rozhodnutí, ve kterém smlouvy o franšízingu mezi pivovarem a provozovateli restaurací označil za zakázané s tím, že narušují hospodářskou soutěž.
Zástupci Plzeňského Prazdroje ale ve svém rozkladu namítli, že rozhodnutí antimonopolního úřadu není v souladu s evropským právem a že smlouvy žádným způsobem nejsou v rozporu s hospodářskou soutěží.
Předseda úřadu Josef Bednář část námitek pivovaru nyní uznal a smlouvy za zakázané neoznačil, stanovil však pro jejich uzavírání důležitou podmínku.
Plzeňský Prazdroj, který je součástí druhé největší světové pivovarnické společnosti SAB Miller, totiž podle ÚOHS v návrhu závazku pro provozovatele restaurace stanovil povinnost odebírat ze sedmdesáti procent pivo Pilsner Urquell, zbývajících třicet procent mělo být pokryto jak nápoji vyráběnými v rámci skupiny Plzeňského Prazdroje, jako jsou Radegast Birell nebo tmavé pivo Velkopopovický kozel, tak se souhlasem pivovaru dodávkami od jiných producentů.
„Toto ustanovení v restauracích Pilsner Urquell Original Restaurant v podstatě eliminovalo možnost konkurence jiných piv než vyráběných účastníkem řízení,“ uvedl předseda úřadu Bednář.
Podle něj proto smlouva nepodléhá zákazu dohod narušujících hospodářskou soutěž pouze za předpokladu, že společnost Plzeňský Prazdroj nebude provozovatelům restaurací bránit odebírat pivo i od jiných pivovarů, které nejsou součástí skupiny Prazdroj. „Tato podmínka zamezí protisoutěžnímu jednání, a přitom nebrání účelům založení franšízingového řetězce,“ uvedl v rozhodnutí Bednář.
Mluvčí Plzeňského Prazdroje Alexej Bechtin uvedl, že nové rozhodnutí antimonopolního úřadu bude firma respektovat. Potvrdil zároveň, že v České republice nyní funguje jedenáct restaurací Pilsner Urquell Original Restaurant, jedna je na Ukrajině. „Plánujeme i vybudování dalších, kvůli vysokým investicím ale nepůjde o nijak bouřlivý rozvoj,“ uvedl zástupce pivovaru, který minulý rok prodal téměř deset miliónů hektolitrů piva. Tedy o dvě stě tisíc hektolitrů více než předloni.
Antimonopolní úřad bez jakýchkoli podmínek také schválil smlouvy mezi Prazdrojem a Městským pivovarem Platan o výrobě piva Klasik. I tady úřad změnil své zamítavé stanovisko. Platan zajišťuje pro Prazdroj celou výrobu piva. „Prodej a marketink zajišťujeme my,“ dodal Bechtin.
Prazdroj se do sporů s antimonopolním úřadem nedostal poprvé. Letos Krajský soud v Brně zamítl žalobu společnosti proti nepovolení státní podpory investice ve výši tří set miliónů korun do rekonstrukce varny prémiového piva Pilsner Urquell.
A už předloni pivovar zaplatil pokutu 2,3 miliónu korun za to, že uzavíral s hostinskými dohody o minimálním ročním odběru piva. V některých případech ve výši, která se rovnala celkové spotřebě restaurace.

Hospodářské noviny, 8.8.2005, autor: Tomáš Fránek

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.