Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Tesco poráží soupeře i svou databází

Redakce MAM23. 8. 2005

Druhá největší britská obchodní síť Asda se již nadále nesmí v reklamách označovat jako “oficiálně nejlevnější supermarket v Británii”. Po stížnosti jejího hlavního soupeře, řetězce Tesco, jedničky na domácím trhu, o tom koncem minulého týdne rozhodla samoregulační, avšak uznávaná Správa pro reklamní standardy.
Asda namítala, že slovo oficiální se opírá o cenový průzkum britského časopisu Grocer. Společnost Tesco však poukázala na to, že toto médium hodnotí jen nepatrný výsek z prodávaného sortimentu.
Jak napsal server BBC News, tento spor prozrazuje nervozitu dvou největších hráčů na britském maloobchodním trhu. Asda, dceřiná firma amerického kolosu Wal-Mart, si přes značné snížení cen a rozšiřování svých služeb neumí poradit s konkurenčním potenciálem Tesco.
Podle týdeníku Economist je zlevňování zboží za každou cenu velmi ošidné. Neboť zákazníci v Británii si většinou vybírají prodejny, které svou pověstí a značkou odpovídají jejich příjmové skupině. A slovo nejlevnější tudíž nemusí být hlavním kritériem přízně spotřebitelů.
Síť Tesco se například v devadesátých letech velmi těžko vymaňovala ze své tehdejší nálepky “nejlevnější”, protože například i zákaznice z nižší střední třídy dávaly tehdy přednost o něco dražšímu řetězci J. Sainsbury.
Sir Terry Leahy, šéf sítě Tesco, která podniká i v Česku, zvolil podle časopisu Economist “nesmírně úspěšnou strategii”. A proto se mu podařilo získat k nákupům ve svém řetězci zákazníky ze všech vrstev obyvatelstva.

Všechno vědí počítače
Velkou část náskoku tohoto řetězce před rivaly připisuje týž zdroj rafinované práci s průzkumem kupujících. Nákup každého zákazníka, který platí kartou Clubcard, a to je většina, zpracovává počítač, aby zjistil jeho návyky a preference.
Například o klientovi, který pravidelně týdně kupuje dvacet položek, shromáždí tento informační systém za rok dvanáct miliard údajů, takže je snadné vhodným softwarovým programem zjistit rozsah, úroveň i kvalitu poptávky. To jsou ovšem pro manažery řetězce Tesco data k nezaplacení.
Zákazník může díky informačnímu systému dostávat každé tři měsíce osobní dopis, v němž je zpravován, jakou dostane slevu při příštím nákupu. Dopisy, jichž síť Tesco v minulém čtvrtletí odeslala šest miliónů, se liší podle toho, kolik v předchozím období ten který klient utratil.
Takto podrobný průzkum trhu umožňuje oslovit v různých oblastech různé spotřebitele. Například supermarket Tesco v jižním Londýně, kde žije početná skupina přistěhovalců z karibské oblasti, může uspokojit i jejich speciální přání. Přístup k této gigantické databázi mají také dodavatelé sítě Tesco, byť za něj musí platit. Poskytuje jim ovšem velmi cenné informace o tom, co spotřebitelé chtějí, čemu dávají přednost, jaké zboží a služby mají největší naději na maximální odbyt.
Asda má v souboji o vyšší podíl na britském trhu kvůli úspěšné strategii sítě Tesco těžkou pozici. Kromě zlevňování nabízeného zboží a služeb se nový šéf Andy Bond rozhodl k restrukturalizaci. Snižuje počet manažerů a zvyšuje stav pracovníků služeb pro zákazníky. Slibuje si nejen pružnější řízení, ale hlavně větší přízeň kupujících.

Starosti mají i jinde
Potíže nemá jen Asda, ale nevyhýbají se ani dalším obchodním sítím v Evropě. Zatímco Tesco doma, v Británii, svůj podíl na trhu zvětšuje, francouzský Carrefour, druhý největší řetězec světa, i belgický Delhaize, který v Česku provozuje prodejny Delvita, na domácím trhu ztrácejí tržby. Podle agentury Bloomberg je jednou z příčin tohoto poklesu pomalá reakce manažerů na změny nákupních zvyklostí ve Francii a Belgii.


Hospodářské noviny, 23.8.2005, autor: Miroslav Prchal

050823-18-1 ()

×

Česko čelí arbitráži kvůli TV3

Starší článek

Vládní tiskové oddělení posílili lidé z útvaru mediálních analýz

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Budějovický Budvar si na média vybral Publicis Groupe

Pivovar Budějovický Budvar si v tendru na mediální agenturu vybral Publicis Groupe. Komunikační skupina pro jihočeský pivovar nově zajišťuje nákup a…
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

Nová studie Kantaru odhaluje důvody úspěchu nejlepších reklam roku. Vede Heineken, do top dvacítky se probojoval i slovenský Kozel.
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly

Letákový průmysl zažívá, po útlumu v loňském roce, opět rozmach. V mnoha ukazatelích se podle statistik, o které se s MAM podělil server Kupi.cz, největší…
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Novým mluvčím skupiny PPF se stal Leoš Rousek. Kromě komunikace s médii bude mít na starost rozvoj investorské a byznysové komunikace PPF.
14. 4. 202114. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych
Z čela Shoptetu odchází Miroslav Uďan, nahradí jej Samuel Huba

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více