Televizní večerníčky znají i děti v Polsku, Německu a Maďarsku

30. 8. 2005 08:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Obdobu českého televizního Večerníčka znají i děti v Polsku, Německu a Maďarsku, a nemusejí tedy svým českým vrstevníkům závidět. Veřejnoprávní televize v těchto zemích vysílají krátký, vesměs animovaný příběh na dobrou noc pro děti již desítky let.
Německý večerníček se jmenuje Sandmann a je hvězdou televizního vysílání už od roku 1959, kdy začínal ve východoněmecké televizi. Tvůrcem vousatého mužíčka byl Gerhard Behrendt a údajně se inspiroval postavami z pohádek Hanse Christiana Andersena. Loutka, která pojetím připomíná pohádkové figurky Jiřího Trnky, zůstává de facto neměnná od roku 1960, má bílé vlásky, kozí bradku, černá očka bez bělma a hladký široký obličejík bez vrásek.
Večerníček, který pochází z východního Německa a přežil i sjednocení země, vypráví zpravidla deset minut před 19. hodinou krátký pětiminutový příběh. Na rozdíl od českého večerníčku se ale animovaná loutková znělka mění. Německý Večerníček vždycky rád cestoval za přáteli, s nimiž se pak dívá na pohádku. K cestám používá kromě obvyklých dopravních prostředků i balony, rakety či psí spřežení – každý den tak obvykle přijíždí na obrazovku v něčem jiném. Znělek uvádějících jednoduchou, zpravidla kreslenou pohádku, vyrobila německá televize za dobu existence této figurky na 15.000. Na závěr rozhodí panáček kouzelný písek, po kterém si děti začnou mnout oči a dobře spí. Tím také plní poslání vyplývající z jeho jména Sandmann či Sandmännchen (Pískový mužíček).
V současnosti vysílá večerníček několik televizních kanálů, například berlínsko-braniborská televize RBB, televize MDR nebo dětský televizní kanál Kika. Německý večerníček se stal fenoménem, milují jej miliony dětí i rodičů a jeho loňskému 45. výročí se věnoval dětský program Kika i německá média.
Podobně jako v Česku, tak i generace polských dětí usedaly a ještě stále usedají večer co večer k televizním obrazovkám, aby se podívaly na svou oblíbenou Dobranocku. Některé z polských večerníčků, jako byly například příběhy pejska Rexe, kozlíka Matěje nebo Lolka a Bolka, ostatně slavily velký úspěch také u českých diváků.
Mimochodem právě dobrodružství Lolka a Bolka se v jedné z nedávných anket objevilo v Polsku jako vůbec nejpopulárnější večerníček všech dob. Hned za ním se umístila včelka Mája a na jednom z dalších míst byl i český Krteček.
Nyní tradičnímu polskému večerníčku konkurují hlavně kabelové televize zaměřené výhradně na dětské diváky, které nabízejí téměř nepřetržitý proud nejen animovaných pohádek.
Maďarské děti doprovází televizní večerníček od roku 1964 dodnes v zásadě nezměněné podobě. Populární medvídek Tévé-Maci si začátkem „výchovného“ klipu nejdřív uklidí pokoj, pak si jde vyčistit zuby a poté se už v pyžamu pohodlně uvelebí v křesle, aby se mohl podívat na nějakou pohádku, zpravidla kreslenou. Po jejím skončení dnes již nemoderně otočí vypínačem televize a poté už šup do postele, odkud se v polospánku ještě ozve: „Dobrou noc.“
Za čtyři desetiletí se Tévé-Maci, jehož v Maďarsku znají staří i mladí nejen z televize, ale i z četných knih, příliš nezměnil. Největší změnou bylo, když se v 70. letech z černobílé figurky stala barevná. O nesmírné popularitě postavičky svědčí i skutečnost, že si jí počátkem 80. let vzal s sebou do vesmíru i první maďarský kosmonaut Bertalan Farkas.
Vedení maďarské veřejnoprávní televize letos na jaře oznámilo, že se zamýšlí nad tím, jak večerníček zmodernizovat a uzpůsobit době. Reakce veřejnosti je ale velmi negativní a odmítavá. „Tévé-Maci je náš. Nového televizního ředitele najdeme kdykoli, ale druhého Tévé-Maciho již nikdy,“ napsal jeden z rozhořčených diváků.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.