Senát: Poplatky za TV a rozhlas se zvýší

8. 8. 2005 07:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Televizní poplatky vzrostou ze 75 korun měsíčně nejprve na 100 korun, v roce 2007 na 120 Kč a o rok později na 135 korun. Za rozhlas by lidé měli místo nynějších 37 korun platit 45 Kč. Počítá s tím novela, kterou podpořil Senát. Předpokládá také, že Česká televize téměř úplně přestane vysílat reklamu. Novelu musí podepsat ještě prezident republiky.
Senát v hlasování vyjádřil vůli novelou se nezabývat, což má v praxi stejné dopady jako její schválení.
Zatím není zcela jasné, kdy poprvé budou muset lidé zaplatit zvýšené poplatky, tedy 100 korun za televizi a 45 za rozhlas, zdá se ale, že by to mohlo být na podzim. Norma má platit dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů, což by podle člena ústavně-právního výboru Senátu Ladislava Macáka (ČSSD) mohlo být někdy na přelomu září a října. Kdyby ale prezident novelu nepodepsal, musela by se jí znovu zabývat sněmovna, a účinnost by se tedy opět posunula. Poplatky nerostly od roku 1997.
Kromě jejich zvýšení předloha počítá s tím, že Česká televize (ČT) postupně omezí reklamu. V roce 2008 by pak měla na veřejnoprávní obrazovce zbýt jen reklama svázaná se sportovními či kulturními akcemi. Právě omezení reklamy bylo jedním z nejspornějších bodů. Odpůrci tohoto kroku tvrdí, že asi miliardu korun uvolněnou útlumem reklamy v ČT převezmou Nova a Prima, což bude podle kritiků deformovat reklamní trh a zdraží to reklamu.
Podle Jana Levory z Českého sdružení pro značkové výrobky se to projeví na cenách výrobků, které v televizi inzerují. Již v příštím roce, kdy dnes schválené zrušení reklamy v ČT ještě nebude mít na trh dopad, se počítá se zdražením televizní reklamy o deset až 15 procent. V následujících letech, kdy se již přesun reklamního času do rukou komerčních subjektů projeví, by se tak podle něho cena televizních spotů zvedla ještě výrazněji. To by zcela uzavřelo cestu středním domácím firmám a jejich zboží na obrazovky, dodal Levora.
Již nyní má podle něho největší česká televize Nova na příjmech z TV reklamy 70procentní podíl, přitom na sledovanosti se podílí jen asi 40 procenty. Z toho lze usoudit, jak se její podíl zvýší, až ČT reklamu přestane vysílat, upozornil.
Zastánci zrušení reklamy v ČT však míní, že tento krok pomůže rozjet digitální vysílání novým televizím. Právě ony by se prý mohly částečně dostat k reklamě uvolněné z ČT. Oponenti však tvrdí, že digitalizace je v ČR zatím v nedohlednu, takže rušit reklamu v ČT bez toho, aby bylo jasné, kdy se začne vysílat digitálně, je krátkozraké. Navíc podle nich digitální televize budou z větší části zaměřeny na úzkou skupinu diváků, a tak se počítá s tím, že se na reklamním trhu budou podílet asi pěti, maximálně deseti procenty, a zdaleka tak nepřevezmou roli protiváhy komerčním televizím, kterou nyní dělá ČT. Navíc i současné televize se na vstup na digitální trh chystají.
Sama ČT však hodnotí novelu kladně, není podle ní ideální, ale krok dopředu to je. „Je to zajištění financování České televize, o které jsme bojovali. Je to v podstatě pozitivní,“ řekl již dříve generální ředitel ČT Jiří Janeček.
V prohlášení dodal, že ČT by použila získané prostředky nejen na přípravu digitalizace, ale i na podporu původní tvorby a na rozvoj technického vybavení. Vrchní ředitel veřejnoprávní televize František Lambert tento týden uvedl, že zatímco nyní hospodaří ČT s rozpočtem ve výši zhruba 4,5 miliardy ročně, díky novele by tato suma mohla v roce 2008 vyšplhat na 5,9 miliardy. Vycházel přitom ze současného počtu poplatníků.
Novela má ČT a Českému rozhlasu také dát účinnější nástroj pro boj s neplatiči. Za poplatníka pokládá každou domácnost, která odebírá elektřinu. Povinnosti platit se však člověk bude moci zbavit čestným prohlášením o tom, že nemá rozhlasový ani televizní přijímač. Novela také počítá s pokutami například za to, když se někdo lží domůže osvobození od poplatku. Může ho to pak stát kromě dluhu i 10.000 korun přirážky. Osvobozeni od placení poplatku budou jako dosud sociálně slabí lidé, ale i někteří další, například nevidomí. Poslanci již dříve do novely zapracovali ustanovení, které od placení osvobozuje školy.
Například zástupci Potravinářské komory tento týden senátory varovali před schválením sněmovní verze. Podle nich reklama zdraží tak, že pro malé a střední české výrobce bude propagace v celoplošné televizi prakticky nedostupná. Proti současnému znění novely je i České sdružení pro značkové výrobky.
K tomu, v jaké podobě novelu schválila sněmovna, měla výhrady i řada senátorů. V Senátu ale převážil názor, že momentálně jde o křehký kompromis, který je lepší podpořit. Poslanci totiž v červnu schválili novelu velmi těsnou většinou. Kdyby jim teď Senát předlohu vrátil, zřejmě už by se ve sněmovně dost hlasů pro její schválení nenašlo. „Pokud to Senát zamítne, nebo vrátí, tak ve sněmovně těch 101 hlasů (nutných pro přehlasování Senátu) není,“ upozornil senátory místopředseda mediální komise dolní komory Ladislav Skopal (ČSSD).
Opakoval by se tak scénář z loňska. Také tehdy sněmovna nejprve schválila zvýšení poplatků, Senát předlohu vrátil s pozměňovacími návrhy a v dolní komoře už se pak nenašlo dost hlasů ke schválení.
Předseda mediální komise sněmovny Jaromír Talíř (KDU-ČSL) dnes uvedl, že novela není ideální, ale elektronická veřejnoprávní média díky ní „nebudou odsouzena k živoření“. Pro návrh, aby se Senát novelou nezabýval, hlasovalo 41 z 59 přítomných senátorů, proti takovému postupu byli hlavně členové Klubu otevřené demokracie.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.