Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Řetězce sázejí na menší prodejny

Redakce MAM24. 8. 2005

Obchodní řetězce při své další expanzi na tuzemském trhu začaly sázet na menší prodejny, jejichž počet se v uplynulých letech v českých městech právě pod tlakem velkých obchodů výrazně snížil. Obchodníci se tak snaží najít nový prostor na českém maloobchodním trhu, který podle průzkumu společnosti Incoma Research patří k nejvíce rozvinutým ve střední a východní Evropě.
Například obchodní řetězec Delvita letos odstartoval projekt zaměřený na spolupráci s provozovateli malých nezávislých prodejen potravin. Program, který Delvita nyní testuje v jedné prodejně v Brně, podle mluvčího Delvity Petra Uchytila počítá s poskytnutím know-how, marketingové, obchodní i technické podpory samostatně fungujícím podnikatelům s prodejnami v soukromém vlastnictví. “Tito podnikatelé si budou schopni zařídit svojí vlastní Proxy prodejnu se všemi výhodami a provozními standardy, které patří k moderním Delvita prodejnám,” uvedl Uchytil.
Delvita nyní v ČR provozuje 93 prodejen, přičemž již 26 z nich patří do nejmenší kategorie Delvita Proxy, ve které je průměrná prodejní plocha obchodu kolem 400 metrů čtverečních. Sortiment těchto prodejen čítá přibližně 5000 druhů potravin a zboží pro každodenní chod domácnosti. Tradiční supermarkety Delvita mají přitom průměrnou prodejní plochu kolem jednoho tisíce metrů čtverečních a nabízejí až 10.000 druhů výrobků. Delvita již dříve v ČR zavedla menší prodejny City Delvita.
Společnost Delvita podle Uchytila přesto ze svých strategických plánů zatím definitivně nevyloučila posílení pozice v ČR prostřednictvím dalších velkých supermarketů. “Podmínky pro expanzi menších formátů jsou však obecně lepší, zvláště pro Delvitu, která zde čerpá z mezinárodních zkušeností skupiny Delhaize,” uvedl Uchytil.
Podobnou cestou se vydala také společnost Tesco Stores ČR, která v ČR provozuje síť šesti obchodních domů a 21 hypermarketů. Tesco letos v Mikulově na Břeclavsku otevřelo svůj první malý obchod s prodejní plochou tisíc metrů čtverečních. Obchodní řetězec Tesco chce v Mikulově otestovat tento nový typ prodejen, aby je poté mohl rozšířit v ČR, Polsku a Maďarsku. Dosud se Tesco orientovalo na výstavbu obchodů s prodejní plochou nejméně 3000 metrů čtverečních.
Vesselin Barliev ze společnosti Tesco Stores ČR ČTK řekl, že tuzemský maloobchodní trh začíná být ve velkých městech pomalu nasycen, a proto se společnost rozhodla část své expanze zaměřit na menší sídelní útvary. “Mikulov má zhruba 7,5 tisíce obyvatel, čemuž bude odpovídat i velikost prodejní plochy našeho nového obchodu. Po nějakém čase vyhodnotíme jeho fungování a poté se rozhodneme o dalším postupu,” uvedl Barliev.
Obchodní řetězce si zájem zákazníků o malé prodejny pochvalují. “Proxy prodejny jsou úspěšné a Delvita i nadále uvažuje o jejich rozšíření. Do budoucna ji čekají dva úkoly. Jednak modernizace starších prodejen Sama, které jsou do projektu Proxy zahrnuty, a jednak rozšíření portfolia formou partnerských prodejen,” uvedl Uchytil.
Na tuzemském trhu měly obchodní řetězce letos v lednu zhruba 162 hypermarketů, více než 200 supermarketů a přes 300 diskontních prodejen.
Pozice malých a středních obchodníků, kteří zejména ve druhé polovině 90. let kvůli nástupu obchodních řetězců postupně vyklízeli tuzemský trh, se podle průzkumu společností Incoma Research a Makro Cash&Carry v posledních letech stabilizovala. Jako hlavní nákupní místo nyní 35 procent Čechů uvádí hypermarkety, 18 procent supermarkety, 20 procent diskontní prodejny a na nezávislé obchodníky připadá 13procentní podíl. Nejvíce preferují nezávislé obchodníky lidé na severní Moravě (35 procent) a naopak nejméně zákazníků mají malé obchody v Praze (dvě procenta).

×

Česká pobočka Tiscali na prodej?

Starší článek

Rada ČT schválila zprávu o hospodaření

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Budějovický Budvar si na média vybral Publicis Groupe

Pivovar Budějovický Budvar si v tendru na mediální agenturu vybral Publicis Groupe. Komunikační skupina pro jihočeský pivovar nově zajišťuje nákup a…
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

Nová studie Kantaru odhaluje důvody úspěchu nejlepších reklam roku. Vede Heineken, do top dvacítky se probojoval i slovenský Kozel.
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly

Letákový průmysl zažívá, po útlumu v loňském roce, opět rozmach. V mnoha ukazatelích se podle statistik, o které se s MAM podělil server Kupi.cz, největší…
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Novým mluvčím skupiny PPF se stal Leoš Rousek. Kromě komunikace s médii bude mít na starost rozvoj investorské a byznysové komunikace PPF.
14. 4. 202114. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych
Z čela Shoptetu odchází Miroslav Uďan, nahradí jej Samuel Huba

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více