Řetězce sázejí na menší prodejny

24. 8. 2005 15:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Obchodní řetězce při své další expanzi na tuzemském trhu začaly sázet na menší prodejny, jejichž počet se v uplynulých letech v českých městech právě pod tlakem velkých obchodů výrazně snížil. Obchodníci se tak snaží najít nový prostor na českém maloobchodním trhu, který podle průzkumu společnosti Incoma Research patří k nejvíce rozvinutým ve střední a východní Evropě.
Například obchodní řetězec Delvita letos odstartoval projekt zaměřený na spolupráci s provozovateli malých nezávislých prodejen potravin. Program, který Delvita nyní testuje v jedné prodejně v Brně, podle mluvčího Delvity Petra Uchytila počítá s poskytnutím know-how, marketingové, obchodní i technické podpory samostatně fungujícím podnikatelům s prodejnami v soukromém vlastnictví. „Tito podnikatelé si budou schopni zařídit svojí vlastní Proxy prodejnu se všemi výhodami a provozními standardy, které patří k moderním Delvita prodejnám,“ uvedl Uchytil.
Delvita nyní v ČR provozuje 93 prodejen, přičemž již 26 z nich patří do nejmenší kategorie Delvita Proxy, ve které je průměrná prodejní plocha obchodu kolem 400 metrů čtverečních. Sortiment těchto prodejen čítá přibližně 5000 druhů potravin a zboží pro každodenní chod domácnosti. Tradiční supermarkety Delvita mají přitom průměrnou prodejní plochu kolem jednoho tisíce metrů čtverečních a nabízejí až 10.000 druhů výrobků. Delvita již dříve v ČR zavedla menší prodejny City Delvita.
Společnost Delvita podle Uchytila přesto ze svých strategických plánů zatím definitivně nevyloučila posílení pozice v ČR prostřednictvím dalších velkých supermarketů. „Podmínky pro expanzi menších formátů jsou však obecně lepší, zvláště pro Delvitu, která zde čerpá z mezinárodních zkušeností skupiny Delhaize,“ uvedl Uchytil.
Podobnou cestou se vydala také společnost Tesco Stores ČR, která v ČR provozuje síť šesti obchodních domů a 21 hypermarketů. Tesco letos v Mikulově na Břeclavsku otevřelo svůj první malý obchod s prodejní plochou tisíc metrů čtverečních. Obchodní řetězec Tesco chce v Mikulově otestovat tento nový typ prodejen, aby je poté mohl rozšířit v ČR, Polsku a Maďarsku. Dosud se Tesco orientovalo na výstavbu obchodů s prodejní plochou nejméně 3000 metrů čtverečních.
Vesselin Barliev ze společnosti Tesco Stores ČR ČTK řekl, že tuzemský maloobchodní trh začíná být ve velkých městech pomalu nasycen, a proto se společnost rozhodla část své expanze zaměřit na menší sídelní útvary. „Mikulov má zhruba 7,5 tisíce obyvatel, čemuž bude odpovídat i velikost prodejní plochy našeho nového obchodu. Po nějakém čase vyhodnotíme jeho fungování a poté se rozhodneme o dalším postupu,“ uvedl Barliev.
Obchodní řetězce si zájem zákazníků o malé prodejny pochvalují. „Proxy prodejny jsou úspěšné a Delvita i nadále uvažuje o jejich rozšíření. Do budoucna ji čekají dva úkoly. Jednak modernizace starších prodejen Sama, které jsou do projektu Proxy zahrnuty, a jednak rozšíření portfolia formou partnerských prodejen,“ uvedl Uchytil.
Na tuzemském trhu měly obchodní řetězce letos v lednu zhruba 162 hypermarketů, více než 200 supermarketů a přes 300 diskontních prodejen.
Pozice malých a středních obchodníků, kteří zejména ve druhé polovině 90. let kvůli nástupu obchodních řetězců postupně vyklízeli tuzemský trh, se podle průzkumu společností Incoma Research a Makro Cash&Carry v posledních letech stabilizovala. Jako hlavní nákupní místo nyní 35 procent Čechů uvádí hypermarkety, 18 procent supermarkety, 20 procent diskontní prodejny a na nezávislé obchodníky připadá 13procentní podíl. Nejvíce preferují nezávislé obchodníky lidé na severní Moravě (35 procent) a naopak nejméně zákazníků mají malé obchody v Praze (dvě procenta).

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.