Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Pozice malých obchodníků se stabilizovala

Redakce MAM11. 8. 2005

Pozice malých a středních obchodníků, kteří zejména ve druhé polovině 90. let kvůli nástupu obchodních řetězců postupně vyklízeli tuzemský trh, se v posledních letech stabilizovala. Nezávislé obchody podle průzkumu Incoma Research a Makro Cash&Carry ČR již nevykazují tak dramatický pokles tržeb, které se například loni u rychloobrátkového zboží meziročně snížily na více než 80 miliard korun ze zhruba 90 miliard korun. Rozhodující podíl na českém trhu mají obchodní řetězce – desítka největších obchodníků loni vykázala tržby 222 miliard korun.
Ředitel společnosti Incoma Research Tomáš Drtina dnes novinářům řekl, že od roku 1993 skupina největších obchodních řetězců postupně získala rozhodující podíl na trhu, zatímco tržní význam středních a menších firem dramaticky klesl. Řada menších obchodníků silný tlak obchodních řetězců nevydržela a ukončila činnost.
“Na druhé straně, ti schopnější si dokázali najít své místo na trhu a jsou dnes v řadě případů lépe schopni reagovat na potřeby svých zákazníků,” uvedl Drtina. Dodal, že v roce 1999 statistici v ČR napočítali zhruba 105 000 obchodů.
Jako hlavní nákupní místo nyní 35 procent Čechů uvádí hypermarkety, 18 procent supermarkety, 20 procent diskontní prodejny a na nezávislé obchodníky připadá 13procentní podíl. Nejvíce preferují nezávislé obchodníky lidé na severní Moravě (35 procent) a naopak nejméně zákazníků mají malé obchody v Praze (dvě procenta).
Naproti tomu v Maďarsku a na Slovensku dává malým obchodům přednost 28 procent nakupujících, v Polsku 49 procent a v Rumunsku 83 procent nakupujících. Drtina výrazný nepoměr v preferencích nezávislých obchodníků přičetl velké koncentraci tuzemského trhu. “Nikde ve střední Evropě není koncentrace obchodních řetězců tak velká jako u nás,” uvedl.
Obchodní řetězce v posledních letech přetáhly do svých prodejen nejzajímavější část zákazníků. Ve velkoprodejnách nakupují především mladší lidé s vyššími příjmy. “Od roku 1997 se těžiště zákazníků nezávislého obchodu přesunulo do středních a vyšších věkových kategorií a výrazně ubylo lidí s vyšším vzděláním. Těžiště zákazníků nezávislého obchodu je nyní navíc v nižších příjmových pásmech,” upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Podle velkoobchodníků však mají i nezávislí obchodníci šanci na trhu uspět. “Musejí ale být blízko svých zákazníků a starat se o zákazníky citlivé na cenu. Radíme jim také to, aby si vytvořili vlastní unikátní nabídku a utvářeli návyky svých zákazníků,” řekl novinářům Petr Ševčík ze společnosti Makro Cash&Carry ČR. Podle něj mají malí obchodníci velkou šanci například v rekreačních oblastech. “Prodeje sezonních stánků a občerstvení vzrostly o více než o 20 procent,” podotkl.
Desítka největších tuzemských obchodních řetězců v loňském roce po několika letech útlumu téměř zdvojnásobila tempo růstu tržeb. Obrat těchto velkoprodejen loni meziročně zejména díky nástupu diskontních prodejen vzrostl o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun. Naproti tomu nezávislým obchodům tržby za rychloobrátkové zboží mírně klesly. Zatímco v roce 2003 činily zhruba 90 miliard korun, loni přesáhly 80 miliard korun.

×

Atlet Šebrle není laciný

Starší článek

Kindernay vrátí licenci na TV Praha a TV Hradec Králové

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Fruitisimo

Fruitisimo se chystá expandovat do Německa. Nové ovocné bary přibydou i v Česku

Během loňského zátěžového testu, který přinesla pandemie, Fruitisimo otevřelo e-shop a vstoupilo do maloobchodního prodeje se zmrzlinami a limonádami.
20. 4. 202120. 4. 2021
Marketing

Zalando nabídne módu z druhé ruky i v Česku

Online prodejce módy Zalando představil sedm nových trhů, kde nabídne od 22. dubna kategorii pre-owned, tedy již nošené oblečení. Je mezi nimi i Česká…
20. 4. 202120. 4. 2021
Marketing

Zombie útočí na online schůzky. Slido bojuje s Přitakávači, Skrolovači i Spáči

Brandovou kampaň Slido pro americký trh má na svědomí Triad Advertising spolu s Bistro Films. Spot režíroval Marek Partyš.
20. 4. 202120. 4. 2021
Marketing

Nová prodejna Asko nabídne vylepšený koncept a největší kuchyňské studio

Nová prodejna Asko – Nábytek v Havířově otevře 29. května a kromě inspirace zákazníkům nabídne i poradenství ohledně vybavení domácnosti a největší…
20. 4. 202120. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Tescu bude v Česku šéfovat Katarína Navrátilová
DDB Prague posiluje kreativu a digitál

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více