Pozice malých obchodníků se stabilizovala

11. 8. 2005 08:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pozice malých a středních obchodníků, kteří zejména ve druhé polovině 90. let kvůli nástupu obchodních řetězců postupně vyklízeli tuzemský trh, se v posledních letech stabilizovala. Nezávislé obchody podle průzkumu Incoma Research a Makro Cash&Carry ČR již nevykazují tak dramatický pokles tržeb, které se například loni u rychloobrátkového zboží meziročně snížily na více než 80 miliard korun ze zhruba 90 miliard korun. Rozhodující podíl na českém trhu mají obchodní řetězce – desítka největších obchodníků loni vykázala tržby 222 miliard korun.
Ředitel společnosti Incoma Research Tomáš Drtina dnes novinářům řekl, že od roku 1993 skupina největších obchodních řetězců postupně získala rozhodující podíl na trhu, zatímco tržní význam středních a menších firem dramaticky klesl. Řada menších obchodníků silný tlak obchodních řetězců nevydržela a ukončila činnost.
„Na druhé straně, ti schopnější si dokázali najít své místo na trhu a jsou dnes v řadě případů lépe schopni reagovat na potřeby svých zákazníků,“ uvedl Drtina. Dodal, že v roce 1999 statistici v ČR napočítali zhruba 105 000 obchodů.
Jako hlavní nákupní místo nyní 35 procent Čechů uvádí hypermarkety, 18 procent supermarkety, 20 procent diskontní prodejny a na nezávislé obchodníky připadá 13procentní podíl. Nejvíce preferují nezávislé obchodníky lidé na severní Moravě (35 procent) a naopak nejméně zákazníků mají malé obchody v Praze (dvě procenta).
Naproti tomu v Maďarsku a na Slovensku dává malým obchodům přednost 28 procent nakupujících, v Polsku 49 procent a v Rumunsku 83 procent nakupujících. Drtina výrazný nepoměr v preferencích nezávislých obchodníků přičetl velké koncentraci tuzemského trhu. „Nikde ve střední Evropě není koncentrace obchodních řetězců tak velká jako u nás,“ uvedl.
Obchodní řetězce v posledních letech přetáhly do svých prodejen nejzajímavější část zákazníků. Ve velkoprodejnách nakupují především mladší lidé s vyššími příjmy. „Od roku 1997 se těžiště zákazníků nezávislého obchodu přesunulo do středních a vyšších věkových kategorií a výrazně ubylo lidí s vyšším vzděláním. Těžiště zákazníků nezávislého obchodu je nyní navíc v nižších příjmových pásmech,“ upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Podle velkoobchodníků však mají i nezávislí obchodníci šanci na trhu uspět. „Musejí ale být blízko svých zákazníků a starat se o zákazníky citlivé na cenu. Radíme jim také to, aby si vytvořili vlastní unikátní nabídku a utvářeli návyky svých zákazníků,“ řekl novinářům Petr Ševčík ze společnosti Makro Cash&Carry ČR. Podle něj mají malí obchodníci velkou šanci například v rekreačních oblastech. „Prodeje sezonních stánků a občerstvení vzrostly o více než o 20 procent,“ podotkl.
Desítka největších tuzemských obchodních řetězců v loňském roce po několika letech útlumu téměř zdvojnásobila tempo růstu tržeb. Obrat těchto velkoprodejen loni meziročně zejména díky nástupu diskontních prodejen vzrostl o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun. Naproti tomu nezávislým obchodům tržby za rychloobrátkové zboží mírně klesly. Zatímco v roce 2003 činily zhruba 90 miliard korun, loni přesáhly 80 miliard korun.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.