Posluchače iráckého rozhlasu víc než ústava zajímá běžný život

25. 8. 2005 09:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Irácká komise v pondělí konečně předložila parlamentu návrh textu nové ústavy, kterou považuje za lék na všechny problémy země. Ale při poslechu bagdádského rozhlasu se všechno jeví trochu jinak, píše agentura Reuters. Posluchače ani tak nezajímá handrkování o ústavu jako každodenní násilí, splašky a výpadky elektrického proudu.
Každý, kdo si naladí některou z bagdádských rozhlasových stanic, uslyší jen velmi málo o novém vývoji jednání kolem ústavy. Ale zato si vyslechne spoustu stesků a povzdechů nad tím, jak přežít každodenní mizérii. Ústava má tento týden projít iráckým parlamentem, Iráčané však od ní výraznější zlepšení nečekají.
Na oblíbené rozhlasové stanici Radio Didžla tak nejžhavějším diskusním tématem dnes nebyla ústava, ale výhody a nevýhody spaní na střeše. Časté výpadky proudu vypínají větráky a klimatizaci a Iráčané, kteří trpí horkým létem, rádi spí na střechách domů. Někteří však soudí, že v době, kdy nad hlavou létají americké vojenské vrtulníky, to může být riskantní.
„Opravdu rád spím na střeše, ale slyšeli jsme, že americké letadlo hodilo bomby na hotel. A i když funguje klimatizace, bolí z toho pak kosti. Tak co máme dělat?“ ptá se rozhlasový posluchač Um Hanín, jeden z těch, kdo si rychle zvykli, že po pádu režimu Saddáma Husajna může kdokoli zavolat do jedné z mnoha rozhlasových stanic a svěřit se s vlastním názorem.
Další posluchač si stěžuje, že střecha domu je příliš malá pro pět rodin žijících v jejich domě a spát v přízemí se nedá kvůli zápachu splašků a krysám, které v nich řádí a občas jsou větší než kočky. „Všichni emigrujeme,“ říká.
Jiná stanice odvysílala dlouhý sestřih názorů občanů na osud dětí v zemi, kde jsou sebevražedné pumové útoky na denním pořádku, kde jsou běžné přestřelky a zločinnost stoupá. „Děti chodí bosé a uplakané, protože všude kolem nich je smrt,“ konstatuje jeden z volajících. „Naše děti budou mít spoustu psychických problémů.“
Rozhlasové stanice názory posluchačů odvysílají, ale problémy řešit nemohou. Některé se snaží alespoň poradit – pusťte si uklidňující hudbu, abyste se uvolnili, navrhuje jedna z nich. A další rovnou vysílá zamilované písničky – možná proto, aby posluchačům zpříjemnila další horkou, bezesnou noc.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.