Platí mi, když o nich zpívám

15. 8. 2005 00:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Když před nedávnem zveřejnil americký McDonald’s, že zaplatí pět dolarů hiphopovým hvězdám pokaždé, když ve svých skladbách zmíní slovo Big Mac, začalo se o product placementu v textech písniček široce diskutovat. Ve skutečnosti je ve Spojených státech oblíbeným marketingovým nástrojem už přes dvacet let. Jen se nyní vydal přes oceán. Rozdíl je však v tom, že v minulosti probíhala spolupráce na bázi osobní domluvy mezi značkou a umělcem, ale s tenčícími se zisky se do stejného obchodu pouští čím dál více i samy hudební společnosti.

Rekvizita, nebo reklamní předmět?
Prvním brandem, kterému se povedl průnik do světa hiphopové komunity, jež je v současnosti na americkém trhu nejpopulárnějším hudebním stylem, byla vodka Hypnotiq. Značku založili Raphael Yakoby a Nick Storm, který předtím pracoval v hudebním průmyslu. Ten také začal lahvemi své vodky zásobovat městskou hiphopovu komunitu.
Úspěch této strategie se dostavil záhy: láhev se coby rekvizita začala objevovat v řadě klipů. Jen letos už bylo takových hudebních videí šestadvacet a vystupovaly v nich i takové hvězdy jako R Kelly, Missy Elliot nebo Usher. Není divu, že firma postupně zvedla produkci z 10 tisíc kartonů v roce 2001 na 700 tisíc v roce 2004, aniž utratila za televizní nebo tiskovou reklamu jediný dolar. „Řečeno marketingovým žargonem: Ti, kdo ovlivňují spotřební chování městské mládeže, nesledují televizní reklamy a nezajímají je tradiční média. Dívají se na videoklipy a čtou jen vybrané časopisy, takže můžete do klasické reklamy investovat miliony, ale stejně je nikdy nezasáhnete,“ vysvětluje pozadí úspěchu značky Hypnotiq její senior marketing manager Justin Ames. Stejnou strategii jako ve Spojených státech aplikuje nyní výrobce vodky na britský trh, kde se snaží podchytit tamní alternativní DJ a klubové party.

Ceník nečekejte
Oficiální ceník za umístění značky do textu či klipu neexistuje, každopádně se však vyplatí. V minulém roce si Seagram Gin zaplatil „zmínku“ v pěti skladbách včetně hitu Freek-a-Leek od Peteye Pabla. Vloni druhá nejhranější píseň ve Spojených státech zazněla v éteru více než 350 tisíckrát.
Cestu, jak by mohlo v budoucnu vypadat propojení komunikačního a zábavního byznysu, ukazuje konglomerát firem Russella Simmonse, který je považován za hybatele americké hiphopové kultury. Do jeho zábavního imperia patří hudební label Def Jam, agentura pro zastupování zpěváků a kapel Rush Artist Management, filmová produkce Def Picture a módní značka Phat Farm, jež obléká malé i velké hiphopery, nebo časopis Oneworld.
Nyní k nim přibyla reklamní agentura dRush. Není proto divu, že krátce poté, co zvítězila v tendru na zajišťování reklamy koňaku Courvoisier, složil Busta Rhymes, jedna z nejpopulárnějších postav americké hiphopové scény, skladbu Pass the Courvoisier. Rovněž za přispění Russela Simmonse se v repertoáru slavných rapperů Run DMC objevila skladba My Adidas.

Playstation hledá superstar
Ve Velké Británii je podobným křížencem promotéra a poradce v oblasti marketingových strategií Steve Gordon, majitel hudební společnosti Twice As Nice, která zajišťuje dramaturgii několika hudebních klubů. Nedávno pomáhala mezi mladými městskými kapelami a DJ hledat nové talenty britskému zastoupení konzolí Sony Playstation. Na základě demosnímků vyberou scouti z Twice As Nice čtyři hudebníky, kterým Playstation zaplatí pobyt v nahrávacím studiu, následně malé turné a promo aktivity. Majitelé konzolí si pak budou moci exkluzivně stáhnout a nainstalovat vítězné skladby jako hudební doprovod při závodění ve hře Wipeout.
Zpracováno podle The Guardian

Product placement a česká pop music
Na písničku, která by opěvovala konkrétní značku či výrobek, český trh teprve čeká. Asi nejznámější a nejhranější je popěvek Gambrinus od Vladimíra Mišíka. Vznikl ovšem už hluboko v 90. letech a těžko uvažovat o tom, že by skladba byla výsledkem nějaké promyšlené dlouhodobé strategie. Slušně našlápnuto do rozhlasového éteru měla z druhé strany Láska se chytá opratí, kterou pro Oskara nazpíval v jeho nejslavnějším reklamním období herec Tomáš Hanák. Mobilní operátor však spontánní popularitu skladby nijak nepodpořil. A tak asi nejživějším, byť nezamýšleným product placementem, který ovšem nejmenuje žádnou konkrétní značku, zůstává stále živá hospodská hymna Tří sester „Dám si sedm piv a jednu zelenou!“.


Víte, co mi chutná?
Americkým rappovým hvězdám (na snímku Usher) prý stačí zaplatit nebo dodat láhve a budou pít vaši značku. Nebo to budou alespoň tvrdit.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.