Odliv mozků?
Léta devadesátá už jsou opravdu dávno pryč. V té době byla reklama něco nového, něco úžasného, něco, co si spousta lidí chtěla vyzkoušet a osahat. Nedostatek lidí vzdělaných v oboru nahrazovalo nadšení. Jak by řekl starý pan Kolalok, v reklamě nalezly uplatnění “talenty všeho druhu”. V reklamních agenturách se ocitla spousta muzikantů, filmařů, výtvarníků, spisovatelů a dalších lidí, kteří dokázali řešit problémy tak, že se na ně podívali z nezvyklého úhlu. Odborné znalosti získávali za pochodu. Školy “na reklamu” totiž žádné nebyly.
Školy máme…
Teď už naštěstí školy máme, dokonce opravdu odborné. Je tu Univerzita Tomáše Bati, je tu Český institut reklamní a marketingové komunikace, je tu specializované studium na VŠE, jsou tu další školy, kurzy, přednášky a programy. Jejich brány každým rokem opouští studenti se znalostmi, o jakých se nadšencům v první půli devadesátých let mohlo jen zdát. Už se nemusí učit všechno úplně od začátku. Mohou nastoupit se solidním základem a na něm stavět dál. Tak kde, hergot, všichni jsou?
…nemáme lidi
Pokud ovšem čteme rozhovory se studenty, s překvapením zjišťujeme, že se jim v současné době do reklamy nechce. Chtějí na stranu klientů. Chtějí buď do velkých mezinárodních firem s vidinou kariérního postupu, nebo do menších českých firem s tím, že si tam budou dělat věci podle svého. “Zaměstnavatelem snů” je BMW. Reklama nefrčí. Nemůžeme se ani moc divit, podle průzkumů je pracovník reklamní agentury u nás druhé nejméně důvěryhodné povolání (13 %). Hůř jsou na tom už jenom politici (7 %). Česká reklama na tom rozhodně není tak jako třeba brazilská, kde jsou lidé z úspěšných agentur vnímáni podobně jako rockové hvězdy a patří mezi popkulturní ikony (ono ani není moc o co stát). Bohužel česká reklama není ani tam, co třeba německá, anglická či francouzská, kde jsou titíž pokládáni za špičkové profesionály v obtížném a komplikovaném oboru.
Přitom reklama nabízí to, co žádný jiný obor nabídnout nemůže. Kde jinde než v reklamě musíte spolupracovat s tolika nejrůznějšími profesemi, odbornostmi a specializacemi? Kde jinde než v reklamě je každý váš klient jiný, z jiné oblasti a s jinými potřebami? Kde jinde než v reklamě musíte přicházet stále s něčím novým a zajímavým? Která jiná práce hraničí na jedné straně s psychologií a na druhé například s uměleckou fotografií? A je jedno, jestli jste zrovna manažer nebo třeba textař. Na určité úrovni to musíte zvládat vždycky. Možná je čas, aby si reklama začala dělat reklamu sama na sebe. Protože každý obor může být jen tak dobrý, jak dobří jsou lidé, kteří v něm pracují.
kreativní ředitel Mark/BBDO