Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Odliv mozků?

Redakce MAM22. 8. 2005

Léta devadesátá už jsou opravdu dávno pryč. V té době byla reklama něco nového, něco úžasného, něco, co si spousta lidí chtěla vyzkoušet a osahat. Nedostatek lidí vzdělaných v oboru nahrazovalo nadšení. Jak by řekl starý pan Kolalok, v reklamě nalezly uplatnění “talenty všeho druhu”. V reklamních agenturách se ocitla spousta muzikantů, filmařů, výtvarníků, spisovatelů a dalších lidí, kteří dokázali řešit problémy tak, že se na ně podívali z nezvyklého úhlu. Odborné znalosti získávali za pochodu. Školy “na reklamu” totiž žádné nebyly.

Školy máme…
Teď už naštěstí školy máme, dokonce opravdu odborné. Je tu Univerzita Tomáše Bati, je tu Český institut reklamní a marketingové komunikace, je tu specializované studium na VŠE, jsou tu další školy, kurzy, přednášky a programy. Jejich brány každým rokem opouští studenti se znalostmi, o jakých se nadšencům v první půli devadesátých let mohlo jen zdát. Už se nemusí učit všechno úplně od začátku. Mohou nastoupit se solidním základem a na něm stavět dál. Tak kde, hergot, všichni jsou?

…nemáme lidi
Pokud ovšem čteme rozhovory se studenty, s překvapením zjišťujeme, že se jim v současné době do reklamy nechce. Chtějí na stranu klientů. Chtějí buď do velkých mezinárodních firem s vidinou kariérního postupu, nebo do menších českých firem s tím, že si tam budou dělat věci podle svého. “Zaměstnavatelem snů” je BMW. Reklama nefrčí. Nemůžeme se ani moc divit, podle průzkumů je pracovník reklamní agentury u nás druhé nejméně důvěryhodné povolání (13 %). Hůř jsou na tom už jenom politici (7 %). Česká reklama na tom rozhodně není tak jako třeba brazilská, kde jsou lidé z úspěšných agentur vnímáni podobně jako rockové hvězdy a patří mezi popkulturní ikony (ono ani není moc o co stát). Bohužel česká reklama není ani tam, co třeba německá, anglická či francouzská, kde jsou titíž pokládáni za špičkové profesionály v obtížném a komplikovaném oboru.
Přitom reklama nabízí to, co žádný jiný obor nabídnout nemůže. Kde jinde než v reklamě musíte spolupracovat s tolika nejrůznějšími profesemi, odbornostmi a specializacemi? Kde jinde než v reklamě je každý váš klient jiný, z jiné oblasti a s jinými potřebami? Kde jinde než v reklamě musíte přicházet stále s něčím novým a zajímavým? Která jiná práce hraničí na jedné straně s psychologií a na druhé například s uměleckou fotografií? A je jedno, jestli jste zrovna manažer nebo třeba textař. Na určité úrovni to musíte zvládat vždycky. Možná je čas, aby si reklama začala dělat reklamu sama na sebe. Protože každý obor může být jen tak dobrý, jak dobří jsou lidé, kteří v něm pracují.

kreativní ředitel Mark/BBDO

×

Nová multimediální aplikace

Starší článek

ITV s dětskou televizí

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé
Foto: DDB Prague

DDB Prague posiluje kreativu a digitál

Lluis Rotger je nový expriential creative lead, Christophe Wechsler senior art director, Jiří Kirchner senior copywrighter a Ivan Krajčovič digitální stratég.
17. 4. 202117. 4. 2021
Marketing

Kultura si strategii maže na chleba

Nejde jen o oblékání, firemní kultura musí především pomáhat k vyšší výkonnosti byznysu, říká Pavel Kuhn ze společnosti Kogi Con.
17. 4. 202116. 4. 2021
Marketing

Mattoni poprvé uvádí plošně na trh plechovky

Minerální voda Mattoni představila novou řadu ochucené minerální vody Mattoni v plechovkách. Značka se tím stává první českou minerální vodou v plechovce,…
16. 4. 202116. 4. 2021
Média

Přímý přenos pohřbu prince Philipa poběží na Nově, CNN Prima News i v ČT24

V sobotu 17. dubna se uskuteční pohřeb Jeho královské Výsosti Prince Philipa, vévody z Edinburghu. Televize Nova tak od 15:20 zařazuje do vysílání přímý…
16. 4. 202116. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více