Levný benzín láká do obchodů
Obchodní řetězce stále častěji nabízejí kromě potravin či oděvů také benzín. Kolik u hypermarketů vyroste čerpacích stanic, ale záleží především na zájmu zákazníků, shodují se. Zatím o levnější benzín “netradičních” pumpařů zájem je.
Například cílem britského řetězce Tesco je otevřít v Česku stanici u každé z větších prodejen. Kdy se to ovšem podaří, záleží podle mluvčí českého zastoupení firmy Jany Matouškové právě na zájmu zákazníků. To tvrdí také mluvčí Makra Markéta Světlíková. Velkoobchodní řetězec koncem srpna otevírá v Liberci svou další pobočku, ale zatím bez čerpací stanice.
Obchodní řetězce u nás dnes provozují celkem 35 z odhadovaného počtu více než dvou tisíc čerpacích stanic. Získávají však stále větší podíl na trhu, byť zatím jde v počtu o necelá dvě procenta a v prodaném objemu asi o pět procent.
Nejde ale ani tak o souboj se zavedenými prodejci. Jde především o vzájemný konkurenční boj už poměrně vysokého a dále rostoucího počtu hypermarketů, které se snaží nalákat zákazníky i nízkou cenou benzínu u vlastní čerpací stanice. “V Anglii už má Tesco dávno poměrně velký podíl v prodeji pohonných hmot. A bylo jasné, že u nás, kde jejich konkurence benzín prodává už dávno, musí začít také,” míní šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček. A je podle něj jisté, že podíl pump u hypermarketů dál poroste.
Roste i jejich vliv na ostatní prodejce a celý trh. Ne každý to ale přizná. “Zákazníků, kteří nechtějí stát frontu někde u budky a žádají kvalitu a servis, neubývá,” tvrdí mluvčí OMV v Česku Zdeněk Holub.
Hypermarkety běžně prodávají pohonné hmoty za cenu na litru o korunu až dvě nižší než specializovaní distributoři. Například při nynějším průměru Naturalu 95 těsně pod třicetikorunovou hranicí tankují motoristé u hypermarketů za méně než 28 korun. Podezření, že prodávají pod vlastními náklady, ale dosud nikdo nedokázal. “Náklady na provoz čerpací stanice jsou minimální. Jsou plně pokryty z prodeje pohonných hmot a v žádném případě nejsou dotovány obchodem,” tvrdí mluvčí Carrefouru Jana Havlíčková. “Čerpací stanice je opravdu samostatným nákladovým střediskem s vlastní ekonomikou, nezávislou na hypermarketu,” přidává se manažer čerpacích stanic Aholdu Roman Bouška.
Hospodářské noviny, 15.8.2005, autor: Miroslav Petr
Podobné zprávy

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly
