Kdo je sexy? To ví britský úřad pro reklamu
Hledáme neatraktivní muže pro reklamní kampaň. Takový je inzerát britského výrobce alkoholických nápojů Halewood International. Tento protiútok proti britskému regulátorovi reklamního trhu přitáhl k výrobkům firmy větší pozornost než jakákoli dřívější kampaň.
O co ve sporu firmy a regulátora šlo? Podle nedávno zpřísněných standardů pro reklamu nesmí inzeráty na alkoholické nápoje vzbuzovat dojem, že jejich pitím se spotřebitel stane sexuálně přitažlivějším. Toto nařízení má omezit rostoucí oblibu alkoholu u mládeže.
Protože firma Halewood v minulosti hojně při své propagaci využívala sexuální motivy, musí každý nový inzerát či spot schválit Úřad pro reklamní standardy (ASA).
V červnu firma dala na posouzení nový inzerát na svůj bublinkový alkoholický nápoj Lambrini. Byly na něm tři dívky, které na rybářskou udici ulovily mladého muže při tradiční britské zábavě – lovu kačenek v sudu.
“Tato reklama by mohla vzbuzovat dojem sexuálního úspěchu, protože zobrazený muž je příliš atraktivní. Pokud by byl v daném inzerátu jasně neatraktivní muž, například tlustý či plešatý ve středních letech, byl by tento dojem smazán,” uvedla ve svém rozhodnutí ASA, když inzerát zakázala.
Šéf firmy John Halewood zareagoval tím, že na svém pozemku postavil billboard, na němž hledá “neatraktivní muže pro další kampaň”. Aby všichni věděli, jak má takový muž vypadat, je tam i návod: “tlustý golfista středního věku.” Proč je billboard na Halewoodově pozemku? Aby nemusel inzerát nechat schválit regulátorem.
“Nejsem si jistý, že ASA je dostatečně kvalifikovaným úřadem na to, aby posuzoval, kdo je sexy a kdo ne. Asi by se měli regulátoři nejdřív podívat do zrcadla, než budou o něčem takovém rozhodovat,” citoval Halewooda server Advertising Age.
Spor vzbudil velký zájem britských médií. The Telegraph píše: “Takže je oficiálně dáno, že plešatí a tlustí muži nejsou sexy. Zda to ale platí i u tlustých a plešatých milionářů, není z rozhodnutí ASA zcela zřejmé.”
Halewoodova firma má zajímavou historii. Založil ji vcelku nedávno, v roce 1979, a začal ve svém domě vyrábět likéry. Postupem času expandoval a stal se z něj významný výrobce vín, speciálních likérů a právě perlivého alkoholického nápoje Lambrini. Toho se podle údajů společnosti prodává ročně 40 miliónů lahví ve třiceti zemích světa. Spor s ASA k němu rozhodně přitáhne ještě více zájemců.
Hospodářské noviny, 12.8.2005, autor: Adam Junek