Jak CzechTek pěkně pošramotil image

22. 8. 2005 00:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Způsob, jímž na veřejnosti vystupoval, přinesl Jiřímu Paroubkovi oblibu i mediální úspěch. Pak ovšem přišel CzechTek a všechno je jinak. Krizová komunikace se nevydařila ani ministerstvu vnitra.


12obr_bernard.jpg ()

Stačilo pár těžkooděnců
Od nástupu Jiřího Paroubka do funkce předsedy vlády byla média k jeho osobě oproti předchůdci Stanislavu Grossovi shovívavá: od dubna do konce července ho prezentovala s 8-10% negativitou. Avšak kontroverzní zásah policistů od něho přízeň médií odvrátil.
Příchod nového premiéra byl médii prezentován v neutrálním duchu (v očekávání kroků v nové funkci) a jako návrat do standardního politického života, který upozadila krize vládní koalice na úkor informací týkajících se kauzy bytu expremiéra Grosse a podnikání jeho manželky.
Razance, s níž nový premiér obhajoval policejní zákrok, však způsobila, že jeho příznivý mediální obraz se během týdne po CzechTeku radikálně změnil. Média ho prezentovala s dvojnásobnou mírou kontextuálně negativních preferencí oproti předchozím obdobím, jak vyplývá z mediální analýzy zahrnující zpravodajství celostátních deníků a hlavních zpravodajských relací celoplošných televizí a ČRo1, kterou provedla společnost Media Tenor za období od 29. července do 5. srpna.

Kritika politického stylu
Zřetelný je zároveň posun v oblastech, v nichž se stal Jiří Paroubek terčem kritiky. Média ve 33 % negativně hodnotila politický styl, jímž se vypořádává s debatou, která se po CzechTeku rozpoutala. Jeho činnost v oblasti vnitřní bezpečnosti a zákroků proti potenciální kriminalitě pak byla v souvislosti s konáním CzechTeku ve 28 % prezentována v negativním světle. Největšími kritiky jeho činnosti byli v daném období kromě novinářů a zástupců společnosti také politici ODS Mirek Topolánek a Ivan Langer.
Mediální střety související se zásahem proti účastníkům CzechTeku výrazně ovlivnily také prezentaci ministerstva vnitra a obrátily pozornost na ministra Františka Bublana. Ministerstvo vnitra na sebe obvykle nepoutá příliš mediální pozornosti; do centra zájmu se dostává především v souvislosti s kauzami skandálního či kontroverzního charakteru. Ať šlo o červnový útěk miliardáře Radovana Krejčíře nebo zásah policie na CzechTeku. V měsících, v nichž se žádná událost obdobného charakteru nestane, tak bývá ministerstvo vnitra oproti mediálně atraktivnějším úřadům (ministerstva financí či spravedlnosti) v pozadí.

Loajální ministr
Kauza CzechTek však způsobila, že ministerstvo vnitra čelilo letos nejsilnější kritice médií. Jeho činnost hodnotily celostátní deníky a hlavní zpravodajské relace celoplošných televizí ve sledovaném týdnu celkově ve 13 % zpráv explicitně negativně – oproti průměrně 2% negativitě v předchozích měsících; s výjimkou června s 6% negativitou, kdy zásahové jednotce utekl zmiňovaný podnikatel Krejčíř.
Dění okolo CzechTeku učinilo ve sledovaném týdnu z ministerstva vnitra druhé nejčastěji prezentované ministerstvo. Četnost výpovědí v tomto období byla dvojnásobná než za celý březen a činila zhruba polovinu v porovnání s jeho přítomností za celý červenec.
Obdobně jako v případě Jiřího Paroubka výrazně ovlivnila kauza CzechTeku mediální image Františka Bublana, který byl ve sledovaném týdnu popisován s více než dvojnásobným podílem kontextuálně nepříznivých informací. Média jeho osobu navíc popisovala s vysokou mírou negativity v souvislosti s jeho činností ve vládě. Vytvářela mu profil loajálního ministra, který se rozhoduje spíše pod politickým nátlakem premiéra než pomocí samostatného úsudku.
Autoři pracují ve společnosti Media Tenor.
CzechTek všude. Vděčného tématu se chytla i agentura Euro RSCG, která na začátku srpna připravila kampaň pro Pivovar Bernard.


Analýza zmínek – František Bublan






























negativní neutrální pozitivní
duben 4 125 0
květen 10 182 0
červen 20 242 4
červenec 16 248 0
od 29. července 42 194 0 do 5. srpna

12obr_graf.jpg ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.