Gramofirmy zažívají zlé časy
Gramofirmy zažívají v poslední době špatné časy, jelikož Češi utrácejí za hudební nahrávky méně peněz. V prvním pololetí letošního roku kvůli tomu klesly tržby tuzemských hudebních vydavatelství meziročně o 11 procent na 205 milionů korun. Podle odborníků má nižší tržby gramofirem na svědomí zejména stále rozšířenější hudební pirátství.
“Pololetní výsledky prodejů hudebních nosičů v ČR jsou meziročně o 11 procent nižší. V prvním pololetí loňského roku utržily firmy sdružené v české skupině IFPI zhruba 231 milionů korun, zatímco letos to bylo 205 milionů korun,” řekl Pavel Bodiš z české pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI), jejíž členové mají na tuzemském hudebním trhu podíl 90 až 92 procent.
Výrazně v prvním pololetí letošního roku podle Bodiše klesl prodej české populární hudby, který se meziročně snížil o 25 procent. “Naopak nárůst o 20 procent se projevil v popu zahraničním,” uvedl Bodiš. Počet prodaných hudebních DVD letos v pololetí vzrostl o 13 procent, kvůli poklesu cen se však příjmy gramofirem za tyto nosiče snížily o jedno procento.
“Důvody poklesu trhu lze spatřovat v nárůstu nelegálního stahování hudby, které roste společně s masovým rozšířením přístupu k internetu a se stoupající počítačovou gramotností obecně,” řekl Bodiš. Tuzemská vydavatelství jen v loňském roce podle odhadů IFPI přišla kvůli nelegálním hudebním nahrávkám asi o 190 milionů korun.
Situaci na tuzemském trhu podle Bodiše zhoršuje také chybějící hudební server, který by lidem nabízel možnost legálně si z internetu stáhnout hudební nahrávky. “Neméně podstatným důvodem poklesu tržeb je i stále rostoucí nelegální vypalování hudebních nosičů,” podotkl Bodiš.
Nejsilnější pozici na tuzemském hudebním trhu měla v prvním letošním pololetí s podílem zhruba 33 procent společnost Sony BMG. Druhá příčka patřila vydavatelství EMI (20,8 procenta) a třetí české pobočce Universal Music (20,4 procenta).
Prodej hudby se v ČR snižuje od roku 1998. Českým gramofonovým firmám loni klesly tržby meziročně o čtyři procenta na 684,6 milionu korun. Počet prodaných hudebních nosičů se v loňském roce snížil o 9,2 procenta na 3,98 milionu kusů.
Gramofirmy si hodně slibují od letošního ročníku soutěže Česko hledá SuperStar, která loni vlila novou krev do žil tuzemského hudebního průmyslu a výraznou měrou přispěla ke zmírnění poklesu jeho tržeb. Například album loňské vítězky soutěže Anety Langerové Spousta andělů se několik týdnů drželo na špici neprodávanějších desek a celkem se jej loni prodalo 67.530 kusů.
Podobné zprávy
Budějovický Budvar si na média vybral Publicis Groupe

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly
