Atraktivní logo má změnit image ČR

22. 8. 2005 00:08

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Ministerstvo zahraničních věcí hledá autora nového vizuálního stylu České republiky. Bude však nové logo stačit, aby napravilo nelichotivý obraz Čechů v zahraničí?

Politické elity si teprve zvykají na to, že by se marketingové a komunikační aktivity měly týkat i státních institucí. Komise složená ze zástupců sněmovny, ministerských resortů, regionů a dalších státních institucí se marně snažila přijít s nápadem na jednotný grafický styl prezentace České republiky. Poté tento úkol přenechala komunikačnímu odboru ministerstva zahraničních věcí (MZV).

Prestižní zakázka
Odbor – po schválení koncepce jednotné prezentace ČR v zahraničí vládou letos v lednu – oslovil světovou organizaci pro značkové poradenství Interbrand a český Typo DesignClub. Měly posoudit vhodnost dvou stávajících log ČR pro prezentaci země vůči mezinárodní podnikatelské a turistické veřejnosti. Jejich hodnocení jen potvrdila nutnost dodat „státnímu logu“ nový obsah i barvy (viz obr.).
Že je vyhlášená soutěž na nové logo poměrně prestižní zakázkou, nevystihuje ani tak výše odměn za první místo (50 tisíc) nebo částka uvedená v budoucí smlouvě mezi vítězem a MZV (1,4 mil. Kč). Kromě věhlasu, který vítězi přinese, za prestiž mluví skutečnost, že finalistům bude poskytnuto skicovné (20 tisíc Kč). Odměna za práci na tzv. briefu je totiž i mezi běžnými tendry velkých zadavatelů zatím vzácností. (MZV skicovné naposled vyplatilo agenturám ucházejícím se o práci na kampani před vstupem do EU.)

Proč nás nemají rádi
Denní tisk nedávno oživil dva roky staré výsledky průzkumu ministerstva ve spolupráci s agenturou GfK, v němž nás obyvatelé několika evropských i zámořských zemíh označili za „národ chudých vesničanů, kteří vyrábějí slunečnicový olej a věžní hodiny“. Může ale nové, na pohled příjemné a od konkurence odlišující se logo s názvem státu posunout image ČR od země pivní kultury, broušeného skla a levné pracovní síly k povědomí o moderním státu s bohatou historií, kulturou, vzdělanou a odbornou pracovní sílou i množstvím investičních příležitostí?
Jednoduchý a zároveň odlišný symbol ČR je třeba dostat „cizincům pod kůži“. Ve vzduchu navíc visí otázka, kdo převezme záštitu nad možnou příští imageovou kampaní, která by v ideálním případě měla za novým logem následovat.

Konec šneka a co dál
Institucí, která dosud Česku „dělala“ reklamu nejvíc, byť jen v oblasti turistického ruchu, je vládní agentura CzechTourism. Její poslední kampaň „Slow down“ se symbolem šneka však neměla přílišný ohlas ani dopad. Přesto role agentury ve hře o další vládní rozpočet na propagaci státu ještě není úplně passé. Tisková mluvčí agentury Katrin Šeligová pro M&M uvedla, že vše je předmětem jednání komise pro komunikační strategii ČR, v níž má CzechTourism svého zástupce.
Komunikační odbor při MZV by ale také chtěl realizovat kampaň na podporu image ČR, a to s představou, že by měla být komplexnější. „Určitě nechceme vzít CzechTourismu příležitost pracovat na kampani v rámci cestovního ruchu. Z našeho pohledu bychom však rádi do kampaně zahrnuli i další segmenty, například průmysl, obchod a vzdělávání,“ říká ředitelka odboru Jana Adamcová. Vládu, jež do veškeré prezentace ČR investovala už víc než miliardu korun (zahrnuje aktivity všech resortů, podporu českých center aj.), tak možná v příštích měsících čeká rozhodnutí, jaké instituci rozpočet na propagaci ČR udělí.

Co má o nás vítězné logo říci?
Atributy: logo má navodit rovnováhu mezi Východem a Západem, mezi moderní současností a tradicí a historickými kořeny, bez extrémů ve společnosti a krajině.
Hodnoty: obyvatelé ČR jsou přátelští a vynalézaví lidé se smyslem pro humor a sebeironii.
Hlavní sdělení: Vše v rovnováze – ČR je chytrá volba (pro pobyt, investice, studium).
Použití loga: klasická reklama, internet, reklamní tiskoviny, direct marketing, výstavní expozice, dárkové předměty. Více na www.mzv.cz/prezentace


14obr_vlajky.jpg ()
jen vlajka nestačí. Podle posudku společnosti Interbrand jsou obě česká loga příliš pasivní, konzeravativní a málo vypovídají o naší identitě i cílové skupině. Soustředění na vlajku a název vypovídá o provinčnosti a nedostatku inspirace. Mezi ostatními evropskými logy nemají šanci vyniknout.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.