Vítězství na olympijských hrách v Aténách vyneslo českého desetibojaře Romana Šebrleho nejen mezi nejuznávanější sportovní celebrity, ale také mezi osobnosti žádané na reklamním trhu. Třicetiletý světový rekordman je v současnosti „tváří“ společností Eurotel, Nissan a Adidas, ale také žádaným hostem různých společenských, charitativních a reklamních akcí.
„Olympijské hry jsou fenoménem. Když použiji přirovnání – olympiáda je osmitisícovka a všechno ostatní jsou Alpy. Zisk olympijské medaile, a zvlášť zlaté, má proto vysokou hodnotu. V první řadě sportovní a následně při marketinkovém využití,“ uvedl Karel Tejkal ze společnosti Česká sportovní, která se Šebrlem uzavřela exkluzívní smlouvu na využití marketinkových práv. „Navíc byl Roman jediný český olympijský vítěz,“ dodal Tejkal.
Podle něho není světový rekordman v desetiboji, který na mistrovství světa včera skončil druhý, nijak laciný. „Firma, která chce s Romanem uzavřít dlouhodobý kontrakt, musí počítat se sedmimístnou částkou,“ přiznal Tejkal. „Máme místo ještě pro jednoho partnera. Na prvním místě je cena, ale důležité je i to, jak moc kontrakt zavírá cestu k další smlouvě,“ přiblížil strategii.
Využití sportovců v reklamě je podle Tejkala složité. „V první řadě musí být úspěšní, aby byli žádaní. To, že sportovci vystupují v reklamách, je důsledek,“ poznamenal Tejkal. „Jednání začínají tím, aby si partneři uvědomili, že nekupují stážistu, který se živí tím, že pracuje v reklamě. Šebrle se živí sportem,“ řekl Tejkal.
Veškeré akce – reklamní, sponzorské a společenské – se podle něho velice těžko plánují, protože sportovci buď závodí, trénují, odpočívají, nebo jsou unavení. „To není nadsázka, tak to je. Vše se podřizuje sportovci,“ prozradil Tejkal. Už před olympiádou si Šebrle vyhradil čtyři měsíce „hájení“ a soustředil se jen na přípravu. To platilo i před světovým šampionátem v Helsinkách. „Po olympiádě ale Roman měsíc nedělal nic jiného, než absolvoval společenské, mediální a partnerské akce. Už teď má po šampionátu domluveno dvacet akcí. Má už program do konce roku,“ konstatoval zástupce České sportovní.
Při jednání o smlouvě má přednost dlouhodobý kontrakt. „Koncentrujeme se na to, aby to byly silné firmy. Ale pečlivě vybíráme, aby se Roman nikdy nestal reklamním tajtrlíkem. Proto budeme vždycky pečlivě vybírat,“ uvedl Tejkal, podle něhož Šebrleho cenu zvyšuje i fakt, že už s předstihem oznámil, že chce startovat i na olympijských hrách v Pekingu a chce opět útočit na zlatou medaili. „To je argument pro jednání. Od Romana to nejsou slova do větru. Je olympijský vítěz a světový rekordman,“ řekl Tejkal.
Hospodářské noviny, 11.8.2005, autor: Alois Žatkuliak